فیلم سینمایی علفزار 2020-09-11
فیلم علفزار نماشا
تنفس گذرا؛ گرفتار در وسط تضاد بین طبیعت انسان و حاکمیت قانون. وبسایت نما تی وی، یک رسانه اینترنتی مجاز در زمینه دانلود فیلم جدید و سریال ایرانی و خارجی میباشد. این رسانه در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ثبت شده و تمام محتوای موجود در سایت نما تی وی متناسب با فرهنگ خانوادههای ایرانی است.
فیلم البته لحن و زبانی زنانه و مادرانه دارد و ما با مادرهایی مختلفی مواجه هستیم از مادر قاتل و مادر مقتول و مادر تجاوز شده تا مادر معتاد که هر کدام برای نجات فرزند خویش تلاش میکنند. علفزار از ریتم خوبی برخوردار است و قصهای پر فراز و نشیب و رمزگشایانه که مخاطب را با قصه خود درگیر میکند. کلید واژه آبرو و حفاظت از تصویر بیرونی خانواده، که مضمون اصلی فیلم را تشکیل داده است، با اتکا به قصهها و کاراکترهای فرعی که تاثیر چندانی در درام پیدا نمیکنند، آسیب زیادی دیده است. ایده به هدر رفته دختر و پسر معتادی که به دنبال شناسنامه برای فرزند خود هستند، علیرغم بازی چشمگیر صدف اسپهبدی، تنها به بامزهتر کردن فضای فیلم کمک کرده است. زندگی شخصی بازپرس و فشارهایی که از بیرون و درون سازمان متبوعش به او وارد میشود تا او را نسبت به تصمیمی که گرفته است دچار تردید نماید، آنقدر درگیر کننده و تاثیرگذار نیستند که او را بر سر یک دوراهی خطرناک و پر مخمصه قرار دهد. با توجه به اینکه علف زار فیلم اول کاظم دانشی است، شاید نتوان چندان از او بهخاطر اجرای محافظهکارانهاش ایراد گرفت اما در نهایت بخش مهمی از فیلم شامل کات از نمای نزدیک یک بازیگر به بازیگر دیگر است.
او که روزگاری همه چیز را با اصول و چارچوبی مشخص ارزیابی میکرده و قدم گذاشتن بیرون از این چارچوب را با معیار شلاق و جریمه مالی میسنجیده حالا در مواجهه با مسائلی قرار میگیرد که هیچکدام از این اصول پاسخگوی آن نیستند. او ابتدای فیلم به همدستی در یک قتل غیرعمد محکوم میشود، اما وظیفه حکم میکند پای غفلتی که توسط زیردستش انجام شده بایستد. حالا باید از محیط امن همیشگی فاصله بگیرد و برای تبرئه شدن از این ماجرا، در قضاوتش محتاطتر و گوش به فرمانتر باشد. این شرط احتیاط است که مجبورش میکند دست به عصا راه برود و چشمش را روی برخی موارد ببندد اما چالش با تضادهای درونی این امکان را از او میگیرد و تازه اینجاست که داستان به جریان میافتد.
داستان هر پرونده بهصورت موازی با هم و در یک روز پیش میروند. رفتن بهسراغ یک سوژهی ملتهب، شجاعت زیادی میطلبد و طبعا برای خیلی از فیلمسازان وسوسهکننده است. ترس از رفتن تا ته خط و مقهور شدن در مقابل سوژه، از جمله مشکلاتی هستند که چنین فیلمسازانی را تهدید میکنند. «علفزار»، علیرغم برخی ایدهها و لحظات درگیرکننده، نمیتواند از این دامها فرار کند. با این وجود در کارگردانی کار کمتر نشانهای از خلاقیت و جسارت میبینیم. بخش مهمی از فیلم پر شده از مدیومشاتها و مدیومکلوزآپهایی از شخصیتهای مختلف که به هم قطع میشوند.
اینکه چگونه مصلحتهایی فردی یا گروهی و طبقاتی میتواند قضاوت عادلانه را با چالش جدی مواجه کند. کشمکش بازپرس بین وجدان کاری و اخلاقی از یک سو و منافع و مصالح خود که با مصلحتاندیشی محقق میشود یک دوراهی سخت را در برابر او قرار میدهد. در مورد اول، پسربچه ای که در کوچه پشت بام خانه اش در حال تماشای این اتفاق عجیب است، در پوچ ترین توالی حوادثی که می توان تصور کرد، ناگهان توسط یک افسر پلیس کشته می شود.
عوامل و بازیگران فیلم علفزار
فیلم سینمایی علف زار به تازگی مجوز ساخت گرفته و بزودی تولید و فیلمبرداری آن با بازی پژمان جمشیدی بعنوان نقش اول آغاز میشود. در ادامه مطلب به معرفی این فیلم و بازیگران آن و بازیگر نقش …می پردازیم. فیلم علفزار اثری ایرانی محصول سال 1400 به تهیه کنندگی بهرام رادان و نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی است. این فیلم در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در چندین رشته نامزد شده بود و چند جایزه نیز دریافت کرد. فیلم ایرانی علفزار بعد از فیلم موقعیت مهدی، بیشترین تعداد نامزدی (13 نامزدی) را در این دوره از جشنواره فیلم فجر داشت.
اقدامی ساده، طبیعی و بی خطر در برخورد با اندیشه های متحجرانه ای که مغز برخی متجاوزان سطح پایین را پر کرده بود، بهانه ای برای وقوع یک فاجعه تمام عیار می شود. اشاره برخی مراجع وقت به تقصیر خود قربانیان در داستان اصلی و توسل متجاوزان به توجیهات پذیرفته شده توسط ذهنیت سنتی برای شستن گناه خود در نسخه علمی، این تقابل بین ساده ترین جلوه ها است. زندگی طبیعی و قرائت رسمی از مجاز و مطلوب به عنوان مبنایی برای پیدایش آن نشان دهنده یک رفتار نابهنجار (حمله گروهی پسران یک خانواده سنتی به مهمانی گروهی از طبقه متوسط و مرفه است. جوانان). هنگامی که شما به طور سیستماتیک درگیر جنگ صادقانه لذت جویی می شوید، انفجار میل طبیعی انسان به شکل رفتار تهاجمی در انتظار شما خواهد بود.
سینما که اکنون قادر به ثبت تصاویر رهگذران در خیابان ها نیست، در این سال ها سعی کرده راهی برای برقراری رابطه بین خود و واقعیت بیابد. تا بدنه مشاهدات عینی را از میدان مین روایت مساعد رسمی و ممیزی های ارتجاعی توهین آمیز عبور دهد و چیزی – گاه جسد – را به امنیت پذیرایی مخاطب برساند. البته مجاورت آن همیشه جاده هموار و امن دلالی مستقیم و غیرمستقیم برای کارفرمایان قدرتمند و صاحبان منابع کلان بوده و اتفاقاً طرفداران زیادی نیز داشته است!
برخی از آثار این هنرپیشه عبارتند از ماجرای نیمروز (1395)، لاتاری (1396)، دیدن این فیلم جرم است! (1397)، سریال زخم کاری (1400)، سریال رعد و برق (1400)، فیلم مرد بازنده (1400)، فیلم بیرو (1400) و فیلم سینمایی علفزار (1400). پژمان جمشیدی بهترین نقشآفرینی کارنامه سینماییاش را ایفا کرده است. سارا بهرامی و ستاره پسیانی همانی هستند که ازشان انتظار می رفت و مهدی زمینپرداز هم نشان داده که میخواهد در اجرای نقشهای متفاوت توانش را بسنجد و در اینجا تا حدودی موفق عمل کرده است.
رادان تهیه کنندگی فیلم سینمایی گربه سیاه و مستند علمی «کاپیتان من» را در کارنامه خود دارد و فیلم «علف زار» چهارمین فیلم بهرام رادان به عنوان تهیه کننده است که فیلمبرداری آن پس از انتخاب عوامل و بازیگران آغاز خواهد شد. بهرام رادان تهیه کنندگی خود را با فیلم «گربه سیاه» آغاز کرد که در نوبت اکران قرار دارد. در فیلم گربه سیاه، بازیگرانی همچون بهاره کیان افشار، ترلان پروانه، کیا رکنی، پیام احمدی نیا، آزاده سدیری، علیرضا استادی و حسین پورکریمی نقش آفرینی کرده اند.
تهیهکننده
دانلود علفزار فیلمی به تهیهکنندگی بهرام رادان، نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی است. علفزار اولین فیلم بلند کاظم دانشی محسوب میشود که پیشتر تجربه ساخت فیلم کوتاه را نیز در کارنامه خود داشته است. این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و بر اساس یک پرونده واقعی ساخته شده است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد و یکی از پربازیگرترین فیلمهای این جشنواره است. فیلم علفزار فیلم ایرانی به نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی و تهیه کنندگی بهرام رادان است. این فیلم محصول سال ۱۴۰۰ و در ژانر اجتماعی درباره یک پرونده قضایی ساخته شده است.
جایزه ها و افتخارات فیلم علفزار
اما در نهایت، درد امروز، درد تلاش برای روایت آنچه واقعاً اتفاق افتاده، یا بستهبندی تکههای آن در جعبههایی که در قفسههای فروشگاه سودآور فرهنگ رسمی جای میگیرد، درد آشنایی است. در ادامه برخی از واکنشها و نظرات منتقدان ایرانی درباره فیلم سینمایی علف زار را مرور میکنیم. «خب این قانون شما نمی گوید آینده این بچه چه می شود؟»… قربانیان مطمئن قوانین غلط فعلی و اشتباهات مجریان قانون و اولین کسانی که در نتیجه آسیب می بینند. اگر در مورد اول پسر بیگناهی هنگام تماشای درگیری پلیس و جنایتکار کشته شد و در مورد دوم پسر بیگناه مجبور به تماشای یک فاجعه غیرانسانی شد، در مورد سوم هزینه ناآگاهی زن و مرد و ناکارآمدی نظام در برخورد با حادثه بر دوش یک دختر است. در ارتباط با این ایده و کمی قبل از پایان بد فیلم، می توانیم لحظه ای را پیدا کنیم که می تواند پایان واقعی داستان باشد.
جدای از پیوستگی میان بخشهای مختلف داستان فیلم، علفزار به لحاظ بازی بازیگرانش هم برگ برنده دیگری رو میکند؛ پژمان جمشیدی از قالب همیشگی بیرون میآید و به بازپرسی تبدیل میشود که مثل همه در وهله اول به فکر خودش است اما چیزی از درونش میجوشد که اجازه سکوت به او نمیدهد. این قدرتنمایی در کل فیلم جریان دارد و حتی به بازیگرانی کمتر شناخته شده هم سرایت کرده و مجموعهای کمنقص پیش رویمان گذاشته است. علفزار روایت سرگشتگی انسانی است که میان وظیفه، قانون، عرف، شرع و نهایتا انسانیت گیر افتاده است. کاظم دانشی در این فیلم یک جور بازی خیر و شر به راه میاندازد و شخصیت محوریاش را مثل یک محکوم همیشگی، میان این دو مفهوم سرگردان میکند. بازپرس پرونده درون دایرهای گیر افتاده است که هرچه میرود به انتهای مسیر نمیرسد.
فیلم علفزار فیلمی به تهیه کنندگی بهرام رادان، نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی با بازی پژمان جمشیدی محصول سال ۱۴۰۰ است. فیلم سینمایی علفزار با کارگردانی یک جوانِ فیلم اولی با نام کاظم دانشی و تهیهکنندگی بهرام رادان تولید شده است. بهرام رادان اولین تجربه حضور در جشنواره فجر در مقام تهیهکننده را پشت سر گذاشت. به بهانه اکران اختصاصی فیلم در فیلیمو، همه اطلاعات فیلم و واکنش اولیه منتقدان به این فیلم پرسروصدا و موفق را بخوانید تا با اطلاع کامل به تماشای فیلم بنشینید. «علفزار» به تهیهکنندگی بهرام رادان و کارگردانی کاظم دانشی یکی از فیلم های پرمخاطب این دوره از جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰ است. علفزار به کارگردانی کاظم دانشی در سال 1400 میباشد.فیلم علفزار محصول کشور ایران به تهیه کنندگی بهرام رادان و در ژانر اجتماعی میباشد.در این فیلم پژمان جمشیدی به هنرمندی پرداختهاند.
صدف اسپهبدی هم با آن گریم سنگین که البته تا حدودی یادآور نقش سارا بهرامی فیلم «دارکوب» است، وادارمان می کند تا منتظر دیگر نقشآفرینیهایش بمانیم. فیلم علفزار یکی از جدیدترین آثار ایرانیست که در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت. جدای از پیوستگی میان بخشهای مختلف داستان فیلم، «علفزار» به لحاظ بازی بازیگرانش هم برگ برنده دیگری رو میکند.
اجرای چند نمای شلوغ که در آن جایگاه بازیگران – علیرغم چیدهشدن دقیق آنها – طبیعی بهنظر میرسد هم، بیش از اینکه به نبوغ یا استعداد هنری احتیاج داشته باشد، نیازمند پشتکاری است که بهنظر میرسد در دانشی وجود دارد. نقد فیلم علفزار یک درام دادگاهی است که الهام گرفته از داستانی واقعی است و به تلاش سخت و دردناک انسان ها برای زندگی طبیعی در جامعه امروزی می پردازد. «علفزار روایت سرگشتگی انسانی است که میان وظیفه، قانون، عرف، شرع و نهایتا انسانیت گیر افتاده است.
موضوع موضوعی فیلم البته؛ اجرای عالی صدف اسپهبدی با آن هیکل بدنی و لحن و صدا و طرز بیان کلام فوق العاده خنده دار است وقتی در کنار دیالوگ نویسی عمدی کمیک دانشی (یادآور فیلم های سعید راوشیت) قرار می گیرد. سکانس هایی که در وهله اول با محوریت فریبا و محسن (مهدی زمین پرداز) ارتباطی به بدنه اصلی روایت ندارند. اما اگر با دقت بیشتری نگاه کنیم، گذشته ممنوعه و آینده نامعلوم دختر معصوم این دو شخصیت، همان حقیقتی را به ما یادآوری می کند که دو مورد دیگر فیلم در خود داشتند.
فیلم نامه فیلم سینمایی علفزار به قلم کاظم دانشی نگارش شده است. وی در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم دارکوب جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد. بهرامی از سال 1388 با فیلم تهرون و سال 1390 با سریال فرات وارد سینما و تلویزیون شد.
لحظه کودکانه معصومیت، کم حرفی و کم حرفی دختر و پسر و مخاطب داستان، گرچه چیزی جز پایانی آشنا برای یک سکانس پرتعلیق به نظر نمی رسد، پتانسیل درخشانی دارد. کاظم دانشی بر خلاف اکثر دقایق راه حل مناسبی را در رویکرد بصری به این صحنه انتخاب نمی کند (قبل از نمایش واقعی شکل گیری رابطه بچه ها بر حضور پریشان و دستان محافظ بزرگترها تاکید می کند) و این باعث می شود به نظر می رسد کل وضعیت لحظه ای زودگذر و بی اهمیت است. آهسته اما با کمی مکث می توان به هدف اولیه این لحظه در متن پی برد. بهانه پیوند دو قسمت جدا از هم روایت; در قالب یک همنشینی کوتاه با آنها، اگرچه از هرج و مرج دیوانه کننده اطرافشان گیج نمی شوند، اما معنای نگاه یکدیگر را می فهمند.
سریال 2025 1923 فصل دوم نوزده بیست و سه
به محض انتشار، لینک های دانلود آن در این قسمت قرار خواهند گرفت. فیلم ایرانی علف زار ابتدار در فهرست اکران نوروزی سال 1401 قرار گرفت اما به همراه چند فیلم دیگر از آن حذف شد. هر گروه از شخصیت های علفزار به یکی از سه طبقه اجتماعی آشنا تعلق دارند. با فرض اینکه چیزی از طبقه متوسط (!) باقی مانده باشد، خانواده سارا متعلق به این طبقه است و شهردار و خانواده اش نماینده صاحبان پول و قدرت در نظام سیاسی اجتماعی امروز ایران هستند.
خلاصه داستان و بازیگران فیلم مفت بر
بر خلاف شرورهای فیلم، آنها حتی سعی نمی کنند یک توجیه محکمه پسند پیش بازپرس بگذارند! آنها با صداقت رهایی بخش در مورد اقدامات مشکل ساز خود صحبت می کنند و ابتکار عمل را برای پذیرش مجازات به دست می گیرند – حتی اگر توانایی مالی یا پرداخت آن را نداشته باشند. علیرغم این تفاوت، مانند دو مورد دیگر فیلم، اینجا هم طبیعی ترین اقدام دو نفر در تماس با نمایندگان نظام، برایشان عاقبت غیرمنتظره ای پیدا کرده است. اشاره صریح به ناکارآمدی تشریفات رسمی و قانونی جاری؛ در رابطه با هر قشر از جامعه. اما حضور دختر 10 ساله دو شخصیت، تراژدی داستان را کامل می کند. اما جزئی ترین و کم اهمیت ترین مورد فیلم که می توان آن را با اضافات بیهوده اشتباه گرفت و حتی در خوشبینانه ترین حالت، چند قسمت کمیک بیشتر برای کاهش تلخی فیلم نمی گنجد، اتفاقاً مستقیماً به محوریت مربوط می شود.
پژمان جمشیدی از قالب همیشگی بیرون میآید و به بازپرسی تبدیل میشود که مثل همه در وهله اول به فکر خودش است اما چیزی از درونش میجوشد که اجازه سکوت به او نمیدهد. این تضاد درونی، به خوبی در بازی جمشیدی نمایان میشود و با ضربههایی که به صندلی میکوبد به اوج میرسد. جایی که شخصیت سارا به خاطر هجوم بغض، توانایی حرف زدن را از دست میدهد و فقط با چند کلمه منظورش را میرساند اوج استیصال یک زن را در چنین موقعیتی به تصویر میکشد .
بازیگران سرشناس و معروفی در فیلم سینمایی علفزار به ایفای نقش پرداختهاند. در ادامه میتوانید بیوگرافی کوتاهی از بازیگران علف زار بخوانید و با آنها بیشتر آشنا شوید. در خلاصه داستان فیلم علفزار باید بگوییم که این فیلم قصه یک بازپرس را روایت میکند که قصد دارد انتقالی بگیرد و در این حین با چالشهایی در چند پرونده مواجه میشود. از قرار معلوم همانطور که در تریلر فیلم علفزار دیدیم با چالش هایی دادگاهی روبرو هستیم. فیلم علفزار ۱۴۰۰ برمحوریت یک داستان اصلی و چند داستانک فرعی میچرخد. فیلم سینمایی علفزار بهرام رادان به تازگی اکران شده است و در نتیجه امکان دانلود و تماشای آن نیز وجود ندارد.
در این مقاله از پلازا با معرفی فیلم سینمایی علفزار همراه شما بودیم. این فیلم از 28 اردیبهشت 1401 در سینماهای سراسر کشور به اکران خواهد رسید. آیا در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر فیلم علفزار با بازی پژمان جمشیدی را تماشا کردهاید یا منتظر اکران آن هستید؟ در پایین همین صفحه میتوانید نظرات خودتان را با ما و دیگر خوانندگان پلازا به اشتراک بگذارید.
طرز تهیه کیک ماست
در ویدیوی زیر میتوانید تیزر فیلم علفزار را تماشا کنید تا با فضا و داستان آن بیشتر آشنا شوید. این فیلم هم اکنون در حال اکران آنلاین میباشد به محض انتشار در این صفحه قرار خواهد گرفت. باشگاه فیلمبازها و سریالبینهای حرفهای؛ فیلیموشات جایی است که فرصت بیشتری برای خواندن و تأمل درباره فیلمها و سریالها داریم. قصد داریم منبع خبرها، گفتوگوها، گزارشها و نقدهای مربوط به محصولهای فیلیمو باشیم.
بازیگران فیلم علف زار
او که روزگاری همه چیز را با اصول و چارچوبی مشخص ارزیابی میکرده و قدم گذاشتن بیرون از این چارچوب را با معیار شلاق و جریمه مالی میسنجیده حالا در مواجهه با مسائلی قرار میگیرد که هیچکدام از این اصول پاسخگوی آن نیستند. اما سکانس اول به عنوان یکی از سه پرونده بازپرس (با بازی کنترل شده و ماهرانه پژمان جمشیدی که تمام تحقیرهای ناشی از تفکرات جزمی اهالی سینمای ایران را به سخره می گیرد) معنایی استعاری و مضمونی دارد. مانند دو مورد دیگر، در اینجا نیز فردی که فکر میکند به طبیعیترین شکلی که میتوان تصور کرد به دنبال یک زندگی عادی است، با عواقب سنگینی از سوی یک موجود خارجی مواجه میشود. علفزار به عنوان اولین فیلم بلند کاظم دانشی قابل قبول و تاثیرگذار است. یک درام دادگاهی که از طریق پیوند و گره زدن دراماتیک خردهداستانهایی که هر کدام ردی از یک جرم یا آسیب را به همراه دارند در نهایت به تکمیل پازل قصه کمک کرده که آغازی تلخ و تکاندهنده دارد و متاسفانه پایانی عقیم و ناتمام. در پس آسیبهای گوناگون رفتاری و اخلاقی و اجتماعی از جنایت و خیانت گرفته تا تجاوز و اعتیاد آنچه در کانون مرکزی درام قرار میگیرد قضاوت کردن درباره خود قضاوت است.
فیلم سینمایی علفزار برای اولین بار در سال 1401 در سینماهای ایران اکران شد و بیش از 21 میلیارد تومان فروش داشت. هم اکنون شما میتوانید این فیلم را به صورت قانونی از نما تی وی دانلود کنید. دوات آنلاین -فیلم علفزار اولین ساخته کاظم دانشی است که موضوعی حساس و البته ملتهب دارد و به بحث تجاوز اشاره می کند. اولین کلمهای که در مواجهه با اثر کاظم دانشی بر ذهن مخاطب متبادر میشود جسارت و شجاعت فیلمساز است. فیلم علفزار قصه پررنجی را از یک روز دادسراهای کشور به تصویر میکشد که درون آن انسانها برای رهایی از مجازاتهای قانون تن به هر کاری میدهند. شجاعت فیلمساز برای بیان برخی از حقایق که همواره در فیلمهای دیگر به صورت درگوشی و با ایما و اشاره بیان میشد میتواند فیلم علفزار را تبدیل به یک اثر شجاعانه کند که تغییر لحن فیلمسازی را در میان کارگردانهای جوان نشان میدهد.
فیلم «علف زار» که براساس روایتی واقعی ساخته شده درباره بازپرس دادگاه کیفری است که درگیر پروندهای پیچیده شده است. این فیلم در ژانر جنایی به نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی و تهیهکنندگی بهرام رادان است. «علف زار»، در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده چهار جایزه بهترین صداگذاری، بهترین تدوین، بهترین نقش مکمل زن و بهترین فیلمنامه شد. فیلم علف زار محصول ایران در سال 1400 است که توسط کاظم دانشی کارگردانی شده.
پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مهدی زمین پرداز، مائده طهماسبی، فرخ نعمتی، رؤیا جاویدنیا، محمد معتضدی، یسنا میرطهماسب، سیروس همتی و مهران امام بخش بازیگران این فیلم هستند. پس از پژمان جمشیدی، سارا بهرامی نیز به جمع بازیگران فیلم سینمایی «علف زار» به تهیهکنندگی بهرام رادان و کارگردانی کاظم دانشی، پیوست. پژمان جمشیدی، سارا بهرامی و ستاره پسیانی بازیگران اصلی فیلم علفزار هستند. رؤیا جاویدنیا، مائده طهماسبی، یسنا میرطهماسب، عرفان ناصری، ترلان پروانه، مهدی زمین پرداز، الهه اذکاری، متین حیدرینیا، محمد کمال معتضدی، سیروس همتی و… از دیگر بازیگران مهم فیلم هستند. با معرفی صدف اسپهبدی و حضور افتخاری فرخ نعمتی و مهران امامبخش.
علفزار اولین ساخته بلند کاظم دانش است که بخشی از موج جدید تولیدات رئالیستی «اجتماعی» سینمای ایران است. آثاری با محوریت مظاهر گاه صادقانه و گاهی جعلی، اما نسبتاً آشکار و صریح گوشههای تاریک یا پنهان جامعه. با تصاویر و کلماتی که پیش از این در تولیدات سینمایی دارای مجوز اصلی، یا رسانه های رسمی نمایش داده نمی شد. دانش به این ترتیب واقعه واقعی و تکان دهنده تجاوز گروهی در شهر خمینی اصفهان در سال 1390 را به عنوان یکی از منابع الهام رمان اصلی خود انتخاب کرده و به بحث برانگیز بودن موضوع محوری خود برای رمان اصلی خود توجه ویژه ای داشته است.
بارزترین مظاهر رویکرد انتقادی فرهنگی و سیاسی معرفت نیز در رابطه با این مورد اصلی مشهود است. موضوع حساس پرونده که تجاوز جنسی است از یک سو به موضوع آشنای «آبروی» و همه سرکوب های ناشی از آن در برخورد با حجاب سنتی ایرانی گره خورده است، از سوی دیگر حضور شهردار شهر ساختگی (با بازی بد و اغراق آمیز فرخ نعمتی) و درگیری دختر و دامادش. (حضور ترلان پروانه و یسنا میرتهماسب در نقش هایشان وحدت تیم بازیگری فیلم را به هم می زند) در این مورد استعاره ای آشنا از فساد سیستماتیک موجود در مدل ژانر برای مخاطب ایرانی ایجاد می کند. وی به خاطر بازی در فیلم آهوی پیشونی سفید در جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به عنوان بهترین بازیگر دختر انتخاب شد. وی از سال 1384 با فیلم چپ دست و از سال 1382 با سریال بچههای خیابان وارد عرصه بازیگری شد.
تسلط بر اجزای صحنه، کنترل و هدایت بازیگران نقطه قوت کاظم دانشی در کارگردانی اثری است که فیلمنامهاش تکلیفش با خودش مشخص نیست و زاویه نگاهش مدام تغییر میکند. روایت، نمیداند با پژمان جمشیدی جلو برود یا با دو خواهر (سارا بهرامی و ستاره پسیانی) یا سمت خانواده شهردار بایستد یا حواسش به داستان به شدت وصله شده و نچسب مهدی زمینپرداز و ماجرای شناسنامه دخترش باشد و به همین دلیل در انتها نمیتواند به پایانبندی متمرکزی برسد. فیلم ایرانی علفزار در انتخاب بازیگران کمی متفاوت تر عمل کرده در ردیف اول پژمان جمشیدی، فوتبالیست اسبق که در دنیای بازیگری خوش درخشیده است را میبینیم. پس از آن دیگر هنرپیشههای علفزار، سارا بهرامی، ستاره پسیانی و ترلان پروانه در ردیف های بعد قرار دارند. در ادامه این مقاله مجله پلازا به معرفی و بررسی فیلم ایرانی علفزار خواهیم پرداخت.
این قدرتمنایی در کل فیلم جریان دارد و حتی به بازیگرانی کمتر شناخته شده هم سرایت کرده و مجموعهای کمنقص پیش رویمان گذاشته است. به گزارش خوبو، این فیلم در چهلمین دوره جشنواره فجر حضور داشت و در چهار بخش بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین، بهترین صداگذاری و بهترین نقش مکمل زن (صدف اسپهبدی) موفق به کسب جایزه شد. اولین ساخته بلند کاظم دانشی ما را به حضور و ظهور یک کارگردان خوشذوق و با استعداد دیگر در سینما امیدوار میسازد. ایده جسورانه فیلم که به راحتی مناسبات قضایی و روابط میان مسئولان و آقازادهها را به چالش میکشد، موضوع حساسیتبرانگیزی است که تنها میتواند از ذهن یک کارگردان جوان، راهی به پرده برای خود باز کند. فیلم علیرغم ضعفهایی که دارد، موفق میشود با ریتم مناسب و تمرکزی که بر روی سوژه اصلی دارد، تماشاگر را تا انتها با خود همراه سازد.
«اولین ساخته بلند کاظم دانشی ما را به حضور و ظهور یک کارگردان خوش ذوق و با استعداد دیگر در سینما امیدوار میسازد. ایده جسورانه فیلم که به راحتی مناسبات قضایی و روابط میان مسئولان و آقازادهها را به چالش میکشد، موضوع حساسیت برانگیزی است که تنها میتواند از ذهن یک کارگردان جوان، راهی به پرده برای خود بازکند». «اولین کلمهای که در مواجهه با اثر کاظم دانشی بر ذهن مخاطب متبادر میشود جسارت و شجاعت فیلمساز است. علفزار قصه پررنجی را از یک روز دادسراهای کشور به تصویر میکشد که درون آن انسانها برای رهایی از مجازاتهای قانون تن به هر کاری میدهند. شجاعت فیلمساز برای بیان برخی از حقایق که همواره در فیلمهای دیگر به صورت درگوشی و با ایما و اشاره بیان میشد میتواند علفزار را تبدیل به یک اثر شجاعانه کند که تغییر لحن فیلمسازی را در میان کارگردانهای جوان نشان میدهد.
دیدگاههای فیلم علف زار
قصه فیلم ما در خارج از تهران میگذرد که البته نامی از آن مکان آورده نمیشود ولی بیشتر قسمت های فیلم در تهران فیلمبرداری میشود و تنها قسمتهایی از آن را خارج از تهران فیلمبرداری کردهایم. و آنچه در رسانههای رسمی بازتاب مییابد، تفاوت بزرگی بین شیوه رهبری ایرانیان در جنبههای مختلف زندگی شخصی و اجتماعی خود و محدودیتهایی است که دولت در قالب قانون برای آنها در نظر گرفته است. این را نه تنها شهروندان ساکن در شهرهای کوچک و بزرگ در سراسر جغرافیای کشور در تمام این سال ها به طور ضمنی و در زندگی روزمره خود شاهد بوده اند، بلکه اکنون و پس از ظهور غیرقابل انکار جنبش سیاسی-اجتماعی، رویارویی ایرانیان به وقوع پیوسته است. میل انسان به زندگی طبیعی، با چارچوب های دست و پا گیر تحمیلی، به فریادی کر کننده با پژواک جهانی تبدیل شده است. داستان فیلم در مورد یکی از بازپرسان دادگاه کیفری است که همزمان درحال کار کردن بر روی چند پرونده است.
{تماشای فیلم علفزار
|}پژمان جمشیدی بازیکن سابق فوتبال و بازیگر ایرانی متولد 20 شهریور 1356 در تهران است. او در باشگاههایی چون سایپا و پرسپولیس و همچنین تیم ملی ایران پا به توپ شده بود. وی از سال 1392 وارد حرفه بازیگری شد و در حال حاضر یکی از پولسازترین بازیگران ایرانی محسوب میشود و بیشتر در نقشهای کمدی بازی کرده است. مورد دوم و محوریت دراماتیک فیلم، داستان دعوا و سپس تجاوز جنسی در باغ، ارتباطی اساسی با این ایده مضمون دارد. هم در داستان واقعی و هم در نسخه بازسازی شده آن در علفراز، پس زمینه شکل گیری تراژدی اصلی دورهمی و تفریح دوستانه چند زن و مرد در فضای خصوصی شان است.
{جوایز فیلم علفزار
|}نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد.
البته اکنون و در بهمن 1401، تماشای این نوزادکشی رسمی در ابتدای فیلم، وزن و مفهومی متفاوت با آنچه دانش در نگارش فیلمنامه تصور می کرد، دارد، اما اگر به خود متن و نظم درونی آن بپردازیم، متوجه خواهیم شد. که هیچ بهانه خاصی برای قربانی شدن در گورستان زندگی طبیعی لازم نیست. سینماگران ایرانی این عیب بزرگ فرهنگی-اجتماعی را به خوبی می دانند.
وی در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم یدو دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفت. ستاره دختر آتیلا پسیانی و فاطمه نقوی است و مادربزرگش جمیله شیخی بود. مهدی زمین پرداز بازیگر ایرانی متولد 23 شهریور 1360 در تهران از بازیگران مرد فیلم علفزار است. وی با همکاری با محمدحسین مهدویان در مستند آخرین روزهای زمستان وارد عرصه بازیگری شد.
پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، صدف اسپهبدی، مهدی زمینپرداز، مائده طهماسبی، فرخ نعمتی، مهران امامبخش، آدرینا توشه، محمد معتضدی، رویا جاویدنیا، عرفان ناصری و ترلان پروانه بازیگران این فیلم را تشکیل میدهند. پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه و مهدی زمین پرداز از بازیگران اصلی علفزار هستند. نام یکی از فیلم های سینمایی ایرانی جدید به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه کنندگی بهرام رادان محصول سال 1400 کشور ایران، که در فضایی اجتماعی روایت میشود.
فیلم و سریال های خارجی به صورت بازبینی شده هستند و در صورت نیاز صحنه های غیراخلاقی به صورت حرفه ای سانسور میشوند. علفزار فیلمی است که در ژانر جنایی و درام توسط کاظم دانشی ساخته شده است. “سینما ایران” فقط بخشی از مجموعه فرهنگی هنری تهران میباشد که با در اختیار داشتن 4 سالن نمایش فیلم، اقدام به اکران جدیدترین فیلمهای روز در سانسهای مختلف مینماید. این مجموعه شامل چندین سالن کنفرانس، کلاسهای آموزشی، نمایشگاه، غرفه، کافی شاپ و … میباشد. علفزار فیلمی اجتماعی و دادگاهی درباره یکی از پروندههای قضایی چند سال اخیر است و همه داستان آن در یک دادگاه میگذرد.
کاظم دانشی در این فیلم یک جور بازی خیر و شر به راه میاندازد و شخصیت محوریاش را مثل یک محکوم همیشگی، میان این دو مفهوم سرگردان میکند». «یک پیش داستان ملتهب طراحی کنید؛ چند بخش از آن را حذف کنید؛ هر ده دقیقه یکی از این بخشهای حذف شده را فاش کنید تا تماشاگر شوکه شود و داستان پیش برود. فیلمسازان فراوانی، بدون آن که توان خلق آثار عمیقی چون درباره الی… را داشته باشند، صرفا پوستهای سطحی از الگوی ذکرشده را برداشته و فیلمهایی میسازند که در انتهایشان چیز چندانی به جز چند متلک دست تماشاگر را نمیگیرد. یک پیش داستان ملتهب طراحی کنید؛ چند بخش از آن را حذف کنید؛ هر ۱۰ دقیقه یکی از این بخشهای حذف شده را فاش کنید تا تماشاگر شوکه شود و داستان پیش برود. اینکه یک بازپرس (پژمان جمشیدی) چطور تحت فشار دستهای پنهان قدرت در چالش اخلاقی با عدالت قرار گرفته است.
فیلم علفزار در ژانر درام اجتماعی و جنایی، به نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی و تهیهکنندگی بهرام رادان محصول سال ۱۴۰۰ ایران است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در چندین رشته نامزد و در نهایت برنده چهار جایزه بهترین صداگذاری، بهترین تدوین، بهترین نقش مکمل زن و بهترین فیلمنامه شد. این فیلم همچنین بعد از موقعیت مهدی با نامزدی در ۱۳ رشته دارای بیشترین تعداد نامزدی در این دوره از جشنواره فیلم فجر بود. علفزار در جدول ردهبندی منتقدان نشریهٔ فیلم که هر سال بعد از پایان جشنواره فیلم فجر برگزار میشود به عنوان بهترین فیلم برگزیده شد.
سارا بهرامی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از بازیگران اصلی فیلم «علفزار» است. فیلم «علف زار» به کارگردانی کاظم دانشی، اولین تجربه تهیهکنندگی رادان نیست، اما رادان امسال برای اولین بار به عنوان تهیهکننده در جشنواره فجر شرکت میکند. او پیش از این با فیلم «پولاریس» ساخته سودابه مرادیان و «گربه سیاه» به کارگردانی کریم امینی تهیهکنندگی را تجربه کرده بود. این بازیگر در سومین تجربه تهیهکنندگی، با کاظم دانشی کارگردان فیلم اولی همکاری و «علفزار» را تولید کرد. رادان به عنوان بازیگر این پروژه را همراهی نمیکند و این نخستین تجربه او به عنوان صرفا تهیهکننده محسوب میشود. هادی حجازیفر /موقعیت مهدی – هومن سیدی / بیرویا از دیگر سازندگان جشنواره چهلم هستند.
خرید فیلم سینمایی
خرید فیلم سینمایی بی بدن
خرید فیلم سینمایی هاوایی
خرید فیلم سینمایی مست عشق
خرید فیلم سینمایی قلب رقه
فیلم سینمایی بدون سانسور
فیلم سینمایی اورکا
فیلم سینمایی برادران لیلا
فیلم سینمایی اولین برف
فیلم سینمایی ببعی قهرمان