اکسیژن ساز چیست و بهترین برندهای اکسیژن ساز کدام اند؟

دستگاه اکسیژن ساز یکی از مهم ترین و ضروری ترین تجهیزات پزشکی خانگی است که با غلیظ کردن هوای محیط، به طور مدا

توسط FARDAALEFBA در 17 مرداد 1401

دستگاه اکسیژن ساز یکی از مهم ترین و ضروری ترین تجهیزات پزشکی خانگی است که با غلیظ کردن هوای محیط، به طور مداوم اکسیژن خالص مورد نیاز را در اختیار بیمارانی که سطح اکسیژن خون آنها پایین است فراهم میکند، ذکر این نکته ضروری است که استفاده از دستگاه اکسیژن ساز بسیار ساده است و نیاز به مهارت خاصی ندارد.

اکسیژن ساز 5 لیتری دویل بیس

انواع دستگاه های اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز انواع مختلفی دارد، اما به طور کلی این دستگاه به دو دسته ثابت و قابل حمل تقسیم می شوند.

1- اکسیژن ساز ثابت:

اکثر دستگاه های اکسیژن ساز خانگی از نوع ثابت هستند، این دستگاه ها می توانند به طور مداوم و به شکل پالسی اکسیژن تولید کنند.

کارکرد پالسی اکسیژن ساز به این معناست که دستگاه به صورت مقطعی در فواصل زمانی مشخصی مقدار مشخصی اکسیژن تولید میکند، اکسیژن ساز ثابت به صورت مداوم و یکسره کار کرده و بدون اینکه توقف کند به تولید اکسیژن میپردازد.

برخی از دستگاه های اکسیژن ساز ثابت نیز دارای چرخ هایی در قسمت پایینی هستند و می توان آنها را به قسمت های مختلف خانه یا هر کجا که بخواهید حمل کرد.

2- دستگاه اکسیژن قابل حمل (پرتابل)

اکسیژن ساز قابل حمل، سبک تر و کوچک تر از اکسیژن سازهای ثابت است، برای سهولت در حمل و نقل طراحی و ساخته می شوند، این مدل از اکسیژن سازها  قابلیت حمل و نقل آسانتری داشته و معمولاً فقط به صورت پالسی اکسیژن تولید می کنند.

اکسیژن خروجی در این دستگاه را میتوان مناسب با نیاز بیمار از طریق صفحه کنترلی نصب شده روی دستگاه تنظیم کرد، بهتر است اکسیژن ساز مناسب  با بیمارتان را طبق نظر پزشک انتخاب کنید تا در استفاده از آن دچار مشکل نشوید، دستگاه های اکسیژن ساز مختلفی بر اساس نیاز شما در بازار موجود است.

اکسیژن ساز ۱۰ لیتری زنیت مد

تفاوت بین یک اکسیژن ساز قابل حمل و یک اکسیژن ساز ثابت

تفاوت اصلی این دو نوع اکسیژن ساز عملکرد آن هاست، هر دو دستگاه به طور متفاوتی اکسیژن تولید می کنند و شما نمی توانید آنها را به جای یکدیگر استفاده کنید، زیرا همانطور که گفتیم جریان اکسیژن آنها با یکدیگر متفاوت است، اکسیژن ساز قابل حمل اکسیژن در حالت پالس و اکسیژن ساز ثابت به طور مداوم اکسیژن تولید می کنند.

ویژگی های اکسیژن ساز

مکانیسم کار اکسیژن ساز قابل حمل با اکسیژن ساز ثابت یکسان است، تنها تفاوت آن ها با یکدیگر در اندازه، استفاده از باتری ها علاوه بر برق مستقیم و همچنین وزن آنهاست، اکسیژن ساز قابل حمل هم با برق (AC، DC) و هم با باتری کار میکند.

خرید دستگاه اکسیژن ساز

یکی از مشکلات اصلی این دستگاه ها عمر باتری آنهاست است، برخی از باتری ها 1 ساعت و برخی دیگر 8 ساعت شارژ می شوند، زمان شارژ باتری دستگاه های اکسیژن بستگی به استفاده کاربر دارد.

اکثر مولد های اکسیژن قابل حمل از سیستم خروجی IMPLUS استفاده می کنند، این سیستم دارای حسگرهایی در داخل دستگاه است که دم و بازدم بیمار را تشخیص می دهد و در هنگام دم به بیمار اکسیژن رسانده و در بازدم مونوکسید کربن را از ریه بیمار خارج میکند، این سیستم می تواند در مصرف انرژی صرفه جویی کند و تنفس را برای بیمار آسان کند.

دستگاه های قابل حمل در اندازه ها و ظرفیت های مختلف ساخته شده و به فروش می رسند که برای بیماری های مختلف متفاوت است، دستگاه هایی با ظرفیت تولید 3 یا 5 لیتر اکسیژن در دقیقه برای بیماران مبتلا به بیماری های دستگاه تنفسی مانند آسم حاد و مزمن و بیماری های غیر حاد دستگاه تنفسی بسیار مناسب است، دستگاه هایی با ظرفیت 7 تا 10 لیتر در دقیقه برای بیماران سرطانی یا کسانی که ریه های آنها تقریباً به طور کامل از بین رفته است توصیه می شود.

دستگاه اکسیژن ساز خانگی یا ایستاده

این مدل از اکسیژن ساز به دلیل عملکردی که در برق شهری دارد، به عنوان یک دستگاه اکسیژن ساز خانگی محبوبیت پیدا کرده است، انواع اکسیژن ساز خانگی در سایزهای مختلف 3 لیتری، 5 لیتری، 8 لیتری و 10 لیتری تولید می شود، این میزان بر اساس لیتر در دقیقه تعیین می شود.

راهنمای خرید دستگاه اکسیژن ساز

مزایای استفاده از دستگاه اکسیژن در مقایسه با کپسول اکسیژن

1.   تولید اکسیژن بهداشتی با استفاده از فیلترهای اکسیژن ساز

2.   توانایی تولید اکسیژن به صورت مداوم و پالسی

3.   خطر انفجار کپسول در اکسیزن ساز وجود ندارد.

4.   اکسیژن ساز امکان جابجایی آسان دارد.

5.   اکسیژن ساز به تولید خالص میپردازد.

6.   با استفاده از دستگاه اکسیژن ساز بیمار نگران تمام شدن کپسول در مواقع اضطراری نیست.

7.   کاهش هزینه به دلیل عدم نیاز به خرید کپسول و شارژ آن، گیج فشار، نگهداری، حمل و نقل و ....

نکات مهم در انتخاب دستگاه اکسیژن ساز

·      توانایی میزان اکسیژن تولیدی یکی از مهم ترین عواملی است که باید در انتخاب اکسیژن ساز مناسب مورد توجه قرار گیرد، زیرا تعیین کننده توانایی تامین میزان اکسیژن مورد نیاز بیمار است، در برخی از دستگاه های اکسیژن ساز، میزان تولید اکسیژن توسط کاربر تنظیم می شود.

·      اندازه و وزن دستگاه اکسیژن بر اساس نوع استفاده متفاوت است، اکسیژن سازهای قابل حمل وزن و ظرفیت کمتری نسبت به اکسیژن سازهای ثابت دارند و در بیمارستان ها و محیط های بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه اکسیژن ساز ثابت انتخاب مناسب تری برای استفاده در منازل و مراکز درمانی است که به اکسیژن بیشتری نیاز است.

·      توجه به عمر باتری و میزان برق مصرفی دستگاه اکسیژن فشرده بسیار مهم است،برخی از باتری های مورد استفاده قابلیت شارژ یک ساعت و برخی از مدل ها تا 8 ساعت را دارند، البته میزان شارژ باتری به میزان مصرف بیمار بستگی دارد و اکسیژن سازهای باتری دار ولتاژ کمتری نسبت به نمونه های برقی دارند.

·      میزان صدای تولید شده توسط اکسیژن و اطمینان از عدم وجود صدای دیگری، طراحی و ظاهر دستگاه، قیمت و .... برخی از مواردی است که هنگام خرید اکسیژن ساز باید در نظر گرفته شود.

·      طبق تشخیص پزشک، افرادی که نیاز به استفاده دائمی از دستگاه های اکسیژن ساز در منزل و خارج از منزل دارند، نیاز به خرید دستگاه اکسیژن ساز ثابت و قابل حمل دارند، علاوه بر این، توجه به سازنده دستگاه و در دسترس بودن خدمات پس از فروش بسیار مهم است.

اکسیژن ساز پرتابل برند اینوژن مدل g5

بهترین برندهای اکسیژن ساز کدام است؟

1.   زنیت مد Zenithmod

2.   دویل بیس Devilbiss

3.   اکسی

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن
avatar
google
تاریخ ثبت : 29 مرداد 1401

https://www.google.com


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 29 مرداد 1401

پیستون شاپ