بهترین روش تقویت موتور خودرو

کیسههای هوا باد میشوند تا از ضربه سرنشینان خودرو به قسمتهای مختلف داخل خودرو جلوگیری کنند. اما شرکتهای تیونینگ مختلفی در کشور وجود دارد که به بهترین وجه میتوانند خودروی شما را تیونینگ کنند. تقویت سیستم اگزوز خودرو : سیستم اگزوز خودرو از قسمتهای مختلفی مثل منیفولد دود، کاتالیزور و منبع اگزوز تشکیلشده که شما میتوانید با ارتقای هرکدام از این قسمتها قدرت موتور را افزایش دهید. گازهای خروجی اگزوز توربوشارژر را نیرو می دهد و آن را به گزینه ای بسیار کارآمد تبدیل می کند که از منبعی که از قبل وجود دارد (اگزوز) استفاده می کند. هوای متراکم تر می تواند سوخت را بهتر بسوزاند و قدرت را افزایش دهد. استفاده از بنزین معمولی چون درجه اکتان پایینی دارد، در هنگام متراکم شدن در سیلندر سبب پدیده ضربه زدن می شود و همین موضوع باعث میشود که پیش از اینکه شمع جرقه بزند، مخلوط مشتعل شده و این مورد باعث کاهش توان خروجی موتور و ضربه در محدوده سرسیلندر می گردد. خوب طبیعتاً این کار برای شما مزیتی ندارد، چون کاربردی هم نخواهد داشت. اصل سوپرشارژر این است که از طریق سیستم تسمه و قرقره به میل لنگ موتور شما متصل می شود. سوپر شارژ از طریق یک تسمه که به میل لنگ متصل است کار می کند. این فرآیند “انتخابی” نامیده می شود زیرا باعث کاهش سطح NOx با استفاده از آمونیاک به عنوان ماده کاهنده در سیستم کاتالیزور می شود. افت سطح روغن نشان دهنده نشتی در جایی از سیستم است. روند دامپینگ مستمر ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت سازنده و صادرکننده خودرو در ایران برای حفظ جایگاه ظاهری در صادرات حاصلی جز افزایش هزینههای سرمایهگذاری و در نتیجه افزایش قیمت و افت کیفیت بیشتر محصولات عرضه شده در بازار داخلی نداشته. همچنین تعویض روکش داخلی درهای خودرو و هماهنگ کردن آن با روکش صندلیها در بین علاقهمندان به تیونینگ رایج است. اما لازمه تقویت خودروساز داخلی داشتن رقیب است که در این شرایط بتوانند کیفیت را افزایش و قیمت را کاهش دهند. نکته دیگری که میتوان در مورد تیونینگ و تقویت خودرو بیان کرد، کم بودن قابلیت تیونینگ خودروهای داخل کشور است. این در حالی است که قابلیت تیونینگ خودروهای کمتر شناخته شده، به دلیل نایاب بودن قطعات مورد نیاز برای تیونینگ و کم بودن شرکتهایی که تیونینگ و تقویت آنها را برعهده بگیرد، بسیار کم است.

فیلتر هوای معمولی خودروها خاصیت خنک کنندگی نداشته و از طرف دیگر توان ارائه هوای زیاد به موتور را در زمان نیاز ندارند. که همانطور که گفته شد؛ این عمل باعث افزایش توان و قدرت موتور اتومبیل شما می شود. رسوبات و کثیفی های روی انژکتور می تواند عملکرد موتور شما را به شدت کاهش دهد! آیا خودرو سنگین شما در حالت ایمنی “Limp Home” قرار گرفته و کند حرکت می کند؟ اگر بدنه دریچه گاز خیلی بزرگ باشد، می تواند قدرت موتور شما را کاهش دهد؛بنابراین اندازه متناسب بهترین تاثیر را دارد. هنگامی که نیاز به افزایش قدرت دارید، باید بدانید که موتور شما چگونه کار می کند تا بهترین راه ها برای افزایش عملکرد آن را بدانید. حتی بهترین افزودنی ها در صورت استفاده با بنزین بد یا روغن بی کیفیت، عملکرد موتور شما را بهبود نمی بخشند. برای این که شما قدرت موتور خودروی خود را افزایش دهید لازم نیست که مکانیک باشید و یا کار های فنی انجام دهید، با رعایت برخی نکات ساده می توانید تا حد بسیار زیادی در این موضوع موفق شوید. همچنین طبیعتا استانداردهایی در رابطه با نصب اگزوز های اسپرت و وجود دارد، اما در ایران چنین تغییراتی مشخصا در ناحیه خاکستری قانون قرار گرفته و میزان مجاز یا غیر مجاز بودن آن چندان مشخص نیست. مهم نیست که موتور شما چقدر سوخت و هوا در دسترس داشته باشد، اگر سیلندرها جرقه لازم را نداشته باشند، موتور شما دیگر آنطور که باید کار نمی کند. هنگامی که موتور شما کار می کند، میل لنگ می چرخد، که تسمه متصل به سوپرشارژر را متصل می کند. از طرف دیگر سوپرشارژرها مستقیماً به میل لنگ موتور متصل می شوند تا به محض فشار دادن پدال گاز قدرت را افزایش دهند. اگر متوجه صدا همراه با علائم دیگر افت فشار شدید، مایع ترمیم کننده فشرده سازی را در نظر بگیرید. اما چگونه متوجه این ساییدگی ها شویم؟ اکثر سیستم های جرقه زنی کد خطا را به کامپیوتر خودرو ارسال نمی کنند مگر اینکه مشکلی پیش بیاید، اما مشکلات جزئی که می تواند باعث کاهش قدرت موتور شما شود می تواند بدون اینکه متوجه شوید رخ دهد. با یک سوپرشارژر، موتور شما سوخت بیشتری می سوزاند و وضعیت تقویت را ایجاد می کند (خودروهای معمولی همیشه در حالت خلاء کار می کنند). در بسیاری از موارد رانندگان سعی میکنند روکشی برای فرمان خودرو تهیه کنند. اما در حالی که استانداردهای ایمنی مانند ISO 26262 ایمنی مورد نیاز را مشخص میکند، هنوز هم نشان دادن ایمنی قابل قبول بر دوش صنعت است. هر خودرویی استانداردهایی مشخص دارد. به «اقتصاد خودرویی عالی» اشاره کرد. شاید در خیابان خودرویی که صدای آهنگ بالایی دارد، توجه شما را به خود جلب کرده باشد. اگر این یک ترفند معتبر برای اتومبیل های مسابقه ای است، برای شما نیز مفید خواهد بود. ایجاد تغییرات فنی در موتور ماشین برای به دست آوردن شتاب و سرعت بیشتر انجام میگیرد، همچنین در کنار این تغییرات باید سیستم ترمزگیری و کنترل ماشین هم بهبود پیدا کند تا بهصورت همروند یک ماشین تقویتشده داشته باشید.

همچنین متاسفانه صنعت فوق در کشور ما ایران مملو از خودروهای تجاری غیر استاندارد، قدیمی و گاها بی کیفیت چینی شده و وسایل نقلیه استاندارد و به اصطلاح پرمیوم (Premium) از برندهای معتبر مانند ولو، اسکانیا، مان و مرسدس بنز با مشکلات عدیده مربوط به سیستم های SCR، DPF، ادبلو، سیستم های پیشرفته کنترل آلایندگی و کاتالیست خودرو مواجه هستند. عدم استفاده از جرقه مشکلات زیادی را ایجاد می کند، بنابراین اگر با این مشکل مواجه هستید، ممکن است لازم باشد با یک مکانیک مشورت کنید. برای اینکه ماشین شما عملکرد بهتری داشته باشد، آن را سبک کنید. کاهش سطح روغن: سطح روغن خودروی شما باید هر زمان که آن را بررسی می کنید یکسان باشد، همیشه روغن را در زمانی که موتور سرد است بررسی کنید. به گزارش «اخبار خودرو»،ابتدا باید گفت با توجه بهاینکه خودرو شما دارای سیستم سوخترسانی کاربراتوری است، بنابراین قطعات آن نیاز بهبررسی بیشتر و درنهایت تعویض دارند. نوع انتخابی شما بستگی به این دارد که آیا یک سیم پیچ توزیع کننده دارید که برق را از طریق سیم به شمع ها می فرستد یا یک سیستم کویل روی شمع که اتصالات را مستقیماً روی شمع ها دارد. روغن های معمولی زمانی که موتور خیلی داغ می شود خیلی زود خراب می شوند، اما روغن های مصنوعی اینطور نیستند. اثر سینکلر لوئیس بود که در مسیر رمانهای دوچرخهگردی قبلی دنبال شد. روغن موتور در انواع معمولی، مصنوعی و ترکیبی موجود است. برای افزیش طول عمر، دوام و استفاده در تمام دما، مصنوعی پیشنهاد می شود. از آنجایی که آنها سطوح را در تمام دماها و شرایط رانندگی بهتر روغن کاری می کنند، روغن های مصنوعی انتخاب بهتری برای وسایل نقلیه با مسافت پیموده شده و عملکرد نوربرت پرفورمنس بالا هستند. فشار برگشتی ناشی از اگزوز داغ که جریان خروجی را کاهش می دهد می تواند قدرت را کاهش دهد. با تعویض منیفولد از شر فشار برگشتی خلاص خواهید شد و به کارآمدتر شدن موتور کمک خواهید کرد. جایگزینی منیفولد با هدرهای اگزوز یک کار ساده است که عموماً افرادی که مهارت های متوسط دارند می توانند انجام دهند. بسیاری از رانندگانی که علاقهمند هستند صدای خودروی آنها همانند صدای خودروهای لوکس شود، یا منبع اگزوز را عوض میکنند یا سراگزوز نصب میکنند. در مسابقات رالی احتمالا مشاهده کرده اید که شیشه استفاده نشده. این موضوع در حالی است که طی ماه گذشته، شرکت BYD یکی دیگر از غول های چینی سازنده خودروهای برقی در کارخانه تایلندی خود که قرار است تولید آن در سال ۲۰۲۴ آغاز شود سرمایه گذاری کلانی انجام داده و گفته می شود این شرکت قصد دارد سالانه ۱۵۰ هزار وسیله نقلیه الکتریکی در تایلند تولید کند. در سال ۲۰۰۸ میلادی، برای اولین بار، عابران پیاده بیش از سرنشینان وسایل نقلیه در ژاپن توسط خودروها کشته شدند. شیشههای جلوی لمینت در هنگام ضربه به صورت یک تکه باقی میمانند و از نفوذ سر سرنشینان بدون کمربند جلوگیری میکنند و شفافیت حداقل اما کافی را برای کنترل خودرو بلافاصله پس از برخورد را حفظ میکنند. با این حال، تا زمانی که موتور شما به اندازه کافی دور در دقیقه (دور) تولید نکند، ضربه توربو را احساس نخواهید کرد، که شرایطی به نام تاخیر توربو است.

در صورتی که احساس می کنید وسیله نقلیه تجاری شما کند و سنگین است میتوان با بازنویسی نرم افزار و فریمور کامیون توسط مهندس داوود کلایی به شتاب، توان و کشش اصولی و مطلوبی دست پیدا کرد بنابراین برای تقویت کامیون، تقویت کامیونت، تقویت اتوبوس یا تقویت تراک ها ریمَپ ایسیو بسیار مقرون به صرفه است. هر چه به موتور شما هوای سردتر وارد شود و سوخت کمتری از اگزوز هدر رود، گشتاور و اسب بخار بهتری خواهد داشت. اگر قبلاً تمام کارهای ممکن را انجام داده اید و همچنان می خواهید نیروی بیشتری از موتور خود بگیرید، هدر اگزوز را نصب کنید. اگر قصد دارید خودتون مهره را ببندید ، می توانید ابتدا مهره ها را به وسیله یک آچار چرخ مناسب سفت کرده ، اما در مرحله آخر لازم است از یک آچار ترک متر استفاده کنید تا مهره ها را به خوبی بسته شود . اما در ایران شرایط به کلی متفاوت است و هیچ بستر قانونی مشخصی برای تقویت و تیونینگ خودرو وجود ندارد و حتی تغییرات بسیار ساده نظیر نصب رینگ اسپرت، استفاده از شیشه دودی تیره یا حتی کاهش ارتفاع خودرو نیز می تواند با جریمه پلیس همراه شود. یکی از ساده ترین روش افزایش قدرت موتور خودرو، حفظ موتور شما خواهد بود. اگر خودروی شما سنگین است نمیتوانید انتظار داشته باشید که بهمحض فشردن پدال گاز، با سرعت فزایندهای شروع به حرکت کند. افرادی که به تیونینگ علاقه دارند، معتقد هستند تغییرات و تزئیناتی که داخل خودرو انجام میشود به خودروی آنها شخصیت میدهد. در کل میتوان تیونینگ کردن خودرو را به سه بخش تغییرات و تزئیناتی که درون خودرو ایجاد میشود، تغییراتی که در بیرون خودرو اعمال میشود و تقویت کردن موتور خودرو، تقسیمبندی کرد. همانگونه که قبلا نیز بیان شد، علاوه بر تغییراتی که در داخل و ظاهر خودرو انجام میشود، موتور خودرو را نیز برای بالا رفتن شتاب و سرعت تغییر میدهند. معمولا تغییر رینگ و لاستیک نخستین کاری است که در ظاهر خودرو انجام میشود. یعنی در یک حالت که بیشتر مرسوم است، لولا در سر جای خودش قرار میگیرد با این تفاوت که باز شدن درب به جای اینکه به سمت طرفین ماشین باشد، به سمت بالا باز میشود. باوجود آنکه در خودروسازی روز جهان، شرکت خودروسازی یافت نمیشود که حتی تولیدکننده یک مدل خودرو با حجم موتور بیش از ۲ لیتر نباشد؛ اما ایرانخودرو و سایپا بهدلایل فوق، همچنین بهدلیل فشار دولتها بر خودروسازان جهت جلوگیری از تولید خودروها با موتور قوی که خود بهدلیل تملک پالایشگاهها توسط دولتها و شبهدولتها و تلاش آنان برای صادرات بنزین میباشد؛ بهعلاوه، عدم سرمایهگذاری خودروسازان ایران در تحقیق و توسعه و ارتباط با دانشگاهها در حوزه تولید موتورهای قدرتمند و بهروز، این شرکتها در این زمینه دچار عقبماندگی جدی گردیدهاند. همچنین از فنر لول اسپورت قابل تنظیم نیز که به دو صورت رگلاژی ( با دست تنظیم میشود) و کمپرسوری ( با ریموت قابل تنظیم است)، است، برای تنظیم ارتفاع خودرو استفاده میکنند.