چگونه وکیل خوب پیدا کنیم؟

وکیل خوب در اصفهان یا هر شهری یکی از مواردی است که امکان دارد همه‌ی ما روزی به آن احتیاج پیدا کنیم.

توسط FARDAALEFBA در 12 خرداد 1400

وکیل خوب در اصفهان یا هر شهری یکی از مواردی است که امکان دارد همه‌ی ما روزی به آن احتیاج پیدا کنیم. به این خاطر که رویارویی با مسائل حقوقی امری اجتناب ناپذیر است و هرکسی در طول زندگی اش به نحوی با مسائل حقوقی و زیر شاخه های آن مواجه می شود. از این رو باید در چنین مواقعی به یک ” وکیل خوب در اصفهان ” و یا هر شهر دیگری که قابلیت های زیادی داشته باشد مراجعه کنیم و راهنمایی بخواهیم. مراجعه کردن به وکیل خوب و عالی در اصفهان باعث می شود که روند کارها با سرعت بیشتری نسبت به زمانی که خودمان آن را پیگری می کنیم طی شود، و همچنین استفاده از وکیل موجب آن می‌شود که شانس پیروزی بیشتری در دعوی حقوقی خود داشته باشیم.

اما با همه‌ی این‌ها وکیلی در اصفهان خوب است که مسئولیت‌پذیر باشد و در حدود تعهدی که داده است تلاش کند. در حقیقت وکیلی خوب است که که کارش را به نحو احسنت انجام دهد و مسئله‌ای که برای موکلش پیش آمده است را مسئله‌ی خودش بداند و تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن به کار گیرد. اما باید بدانید که تعهد وکیل نسبت به موکلش از نوع تعهد به وسیله است، به این معنا که باید تلاش خود را به کار ببرد تا از حق و حقوق موکلش دفاع کند اما مسئولیتی برای کسب نتیجه‌ ی دلخواه موکل ندارد و نمی تواند تضمینی برای رسیدن به آن نتیجه بدهد. در صورتی که عده‌ای از مردم این تصور را دارند که وکیل خوب اصفهان موظف است نتیجه ی مطلوب را در پرونده کسب کند و موکل خود را در دعوی پیروز میدان کند، اعم از آن که ذی‌حق باشد یا نه، و در حقیقت خوب بودن وکیل را در پیروزی وی در پرونده می بینند حتی اگر به وسیله‌ی راه‌های متقلبانه باشد. در حالی که وکیل خوب اصفهان با استفاده از مدارک و ادله ای که در دست دارد و همچنین استدلال های خوب و فن بیان قوی‌اش، بدون هیچ تقلبی می تواند موفقیت را برای موکلش به دست آورد.
وکیل خوب کیست؟ وکیل خوب اصفهان چه ویژگی‌هایی دارد؟ چطور یک وکیل متخصص پیدا کنم؟ چه نوع وکلایی داریم؟ این‌ها از جمله سوال‌هایی هستند که بسیار پرسیده می‌شود. از این رو در این مقاله تلاش نموده ایم تا با پاسخ دادن به این سوالات، راه را برای پیدا کردن وکیل خوب و عالی هموار کنیم و عزیزان بتوانند به راحتی یک وکیل عالی را شناسایی کنند و با خیالی راحت امور حقوقی خود را به وی بسپارند. پس برای اطلاع یافتن از این مطالب این مقاله را از دست ندهید و در صورت امکان نظرات خود را باوکیل اصفهان به اشتراک بگذارید.

وکیل خوب و عالی در اصفهان

وکیل و وکالت به چه معناست؟

بر اساس ماده ۶۵۶ قانون مدنی:« وکالت عقدی است که به موجب آن یکی ازطرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید.»
وکالت در لغت به معنای سپردن و واگذار کردن است و در اصطلاح حقوقی، به عقدی اطلاق می شود که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام کاری به عنوان وکیل یا نماینده انتخاب می کند.
اما وکیل خوب در اصفهان به کسی گفته می شود که به نمایندگی از موکل اموری را که خود موکل توانایی و قدرت انجام دادن آن را دارد، انجام می دهد. به عنوان مثال خیلی از افراد به دلیل مشغله‌های کاری که دارند نمی توانند خودشان امور اداری را انجام دهند، از این رو به کسی که مورد اعتمادشان است وکالت می دهند تا از جانب او کارها را انجام دهد. این اعطای وکالت ممکن است از طریق سند عادی و یا سند رسمی صورت بگیرد، که البته اکثر اداره‌ها وکالت با سند رسمی را می پذیرند نه سند عادی.
اما نکته ای که بسیار مهم است این است که نمی شود با دادن وکالت رسمی از طریق دفترخانه‌ها، شخص وکیل را متعهد به رجوع به دادگاه‌ها و دادسراها و دیگر وظایفی که تنها برعهده ی وکیل دادگستری است، کرد. البته این امکان وجود دارد که وظیفه‌ی انتخاب وکیل دادگستری خوب را به شخص سپرد.
اما وکیل دادگستری چه کسی است ؟ وکیل دادگستری به وکیلی گفته می شود که در رشته‌ی حقوق تحصیل کرده است و از سوی کانون وکلای دادگستری پروانه وکالت داشته باشد و بتواند از موکل خود با توجه به ادله‌هایی که دارد در محاکم دفاع بکند.
اشخاص در انتخاب کردن وکیل خوب در اصفهان ، خود آزادی دارند و می توانند هر کسی را که پروانه وکالت دارد به عنوان وکیل خود برگزینند. با تنظیم وکالتنامه و امضای آن از سوی هر دو طرف، رابطه‌ی میان وکیل و موکل ایجاد شده و هر دو در برابر یکدیگر متعهد و مسئول می شوند. وظیفه‌ی وکیل دفاع شایسته و تلاش برای به دست آوردن حق ضایع شده موکل، و وظیفه ی موکل پرداخت حق الوکاله و صادق بود با وکیل است.

وکیل را به چند دسته می توان تقسیم کرد؟

وکیل‌ها به ۳ دسته تقسیم می شوند که به شرح ذیل است:

۱-وکیل دادگستری

کسی که لیسانس یا مدارکی بالاتر در رشته‌ی حقوق دارد و موفق به کسب پروانه‌ی وکالت از کانون وکلای دادگستری یا کانون مرکز قوه قضاییه شده است را وکیل دادگستری می گویند. این دسته از اشخاص بعد از آن که موفق به کسب رتبه در آمون‌های کانون وکلا شدند، پس از سپری کردن دوره‌ی کارآموزی خود و موفقیت در آزمون اختبار، به عنوان وکیل پایه یک مجاز به فعالیت و رسیدگی به پرونده‌های حقوقی می شوند.

۲- وکیل مدنی

مانگونه که سابق بر این گفتیم، ممکن است افراد به دلایلی مثل مشغه کاری، خود نتوانند بعضی از امور را انجام دهند، از این رو به منظور انجام دادن یکسری از امور اداری به دیگری به عنوان وکیل خوب وکالت می دهند تا وی به نمایندگی از او کارها را انجام دهد. برای این کار یعنی دادن وکالت به دیگری، شخص باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و برای کار مورد نظر خود، وکالت‌نامه رسمی تنظیم کند. وکالت دادن در طلاق، وکالت در خرید و فروش خانه، فسخ اجاره، رسیدگی به امور بانکی و غیره از جمله این وکالت ها هستند.

۳-وکیل مع الواسطه

بسیار پیش می آید که افرادی که در حبس هستند و یا به دلایل دیگر خود نتوانند اقدام به انتخاب وکیل خوب کنند، از همین رو به شخص دیگری می سپارند که برای او وکیلی برگزیند. به این وکیل که از سوی شخص دیگری برای فرد انتخاب می شود وکیل مع الواسطه گفته می شود.

وکیل خوب

چند نوع وکیل دادگستری داریم؟

• وکیل انتخابی

وکیل انتخابی یکی از متدامل‌ترین و رایج‌ترین انواع وکیل است. وکیل انتخابی به این معناست که شخص با تحقیق و جستجو وکیلی عالی را که در زمینه‌ی مدنظرش تبحر و تخصص دارد انتخاب می کند و با وی وکالت‌نامه تنظیم می کند.

• وکیل معاضدتی

مطابق با مقررات قانون مدنی هرکس بهتر است در امور حقوقی خود وکیل برگزیند. ولی این احتمال وجود دارد که عده‌ای از افراد به دلایلی از جمله نداشتن قدرت مالی توانایی برگزیدن وکیل را نداشته باشند، از همین رو چنانچه دادگاه در این خصوص صلاح بداند برای او به صورت رایگان وکیلی انتخاب می کند تا از حقوق وی در محاکم دفاع کند. به وکیلی که به صورت رایگان و یا این روش انتخاب می شود، وکیل معاضدتی گفته می شود.

• وکیل تسخیری

وکیل تسخیری در امور و دعاوی کیفری وارد می شود. برای توضیح بیشتر درباره وکیل تسخیری باید چنین گفت زمانی که فردی متهم شناخته شده و پرونده وی در محاکم در حال رسیدگی است، در صورتی که توان مالی برای انتحاب وکیل نداشته باشد و یا به هر دلیلی از انتخاب وکیل سرباز زند، دادگاه برای او از میان وکلای دادگستری وکیلی را به صورت رایگان انتخاب می کند. به این کیل انتخاب شده از سوی دادگاه، وکیل تسخیری گفته می شود.

• وکیل سازمانی

وکیل سازمانی یکی دیگر از انواع وکلا است که به موجب قانون حمایت قضایی از کارمندان نیروهای مسلح و دولتی از جمله نیروهای لشکری و کشوری برای کارکنان این سازمان‌ها در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر زمانی که یکی از کارمندان این سازمان‎های با مسائل و مشکلات حقوقی مواجه می شود، سازمان محل خدمت او وظیفه دارد که متخصصان حقوقی خود را که وکیل نیز هستند برای دفاع از حق کارمند مزبور، به وی معرفی و دراختیار او قرار دهد. از همین جهت به این دسته از وکلا وکیل سازمانی می گویند.

• وکیل اتفاقی

گاهی این امکان وجود دارد که کسی در رشته‌ی حقوق تحصیل کرده باشد و اطلاعاتش در این زمینه کافی باشد، بخواهد در موراد محدودی وکالت یکی از خویشاوندان خود را به عهده بگیرد با وجود این که نه پروانه وکالت دارد و نه حتی کارآموز وکالت است. با این حال قانون به وی این اختیار را داده است که به صورت اتفاقی با سپری کردن روند قانونی و و پرداخت نمودن هزینه‌ها، این وکالت از سوی خویشاوندانش را بپذیرد. از همین جهت به چنین وکیلی، وکیل اتفاقی گفته می شود.

• وکیل کارآموز

کمی پیشتر به این مطلب اشاره نمودیم که کسانی که در رشته‌ی حقوق فارق‌التحصیل شده‌اند می توانند با شرکت در آزمون‌های کانون وکلا و کسب رتبه و تراز لازم، به عنوان کارآموز وکالت شناخته شوند. کسانی که موفق به رسیدن به مرحله‌ی کارآموزی می شوند، باید دوره‌ی کارآموزی خود را تحت نظر وکیل سرپرست بگذارنند. در این مدت کارآموزی که ۱۸ ماه است، این کارآموزان می توانند زیر نظر وکیل سرپرست خود وکالت پرونده‌هایی را بپذیرند.

• وکیل قوه قضائیه

نوع دیگر از وکلا، وکلای قوه‌ی قضاییه هستند که به موجب قانون پنج ساله‌ی سوم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور، افرادی که از مرکز امور کارشناسان قوه قضاییه و مشاورین حقوقی می توانند پروانه وکالت دریافت کنند که البته این مرکز نیز آزمون دارد. به این قبیل وکلا، وکلای قوه قضاییه می گویند.

چه معیارهایی برای انتخاب وکیل خوب وجود دارد؟

انتخاب یک وکیل خوب و عالی ممکن است در نگاه اول ساده باشد ولی در عین حال امری به نسبت دشوار است. زیرا که وکالت شغل مهمی است و به علت این که موکل باید وکیل را محرم خود بداند و اطلاعات و مدارک خود را با وی در میان بگذارد، لازم است در انتخاب وکیل بسیار دقت داشته باشد. از همین رو ممکن است سوال‌های زیادی پرسیده شود، از جمله اینکه چگونه یک وکیل خوب انتخاب کنیم؟ در زمان انتخاب یک وکیل باید چه معیار هایی در نظر داشته باشیم؟ چه وکیلی خوب محسوب می شود؟ چه وکیلی برای پرونده‌ی من متناسب است؟ و … . به همین منظور در ادامه معیارهایی که باید برای انتخاب وکیل در نظر داشت را بیان می کنیم.

وکیل خوب و عالی

• وکیل خوب متخصص است

شاید به جرأت بتوان گفت که مهم‌ترین ویژگی در یک وکیل خوب و خبره که موکل را به خود جذب می کند تخصص وی است. چون مردم بیشتر جذب افرادی می شوند که در آن حرفه تخصص داشته باشد، مثل بیماران که به دنبال پزشک متخصص هستند، کسانی که با مشکلات حقوقی مواجه شده‌اند نیز برای انتخاب وکیل به دنبال متخصصین می روند. با این وجود متأسفانه بسیار شاهد این هستیم که بسیاری از وکلا بدون آن که در زمینه‌ی خاصی تخصص داشته باشند، وارد آن می شوند و ممکن است به علت همین فقدان تخصص موجب تضییع حق موکل شوند.
از همین جهت است که ما می گوییم مهم‌ترین ویژگی یک وکیل تخصص او است، چون یک وکیل متخصص که اطلاعات و تحصیلات بالاتری دارد، بهتر می تواند موکل خود را در آن زمینه تخصصی راهنمایی کند. در نتیجه بهتر است زمانی که به دنبال یک وکیل برای پرونده‌ی خود هستد حتما به سطح تحصیلات و زمینه‌ی تخصص او توجه نمایید.

• وکیل خوب باتجربه است

از دیگر پارامتر هایی که در زمان انتخاب کردن یک وکیل خوب باید به آن توجه نمود میزان تجربه‌ی او در مسائل مختلف است. داشتن تجربه باعث می شود وکیل اطلاعات و راه‌کارهایی به دست آورده باشد که وکلای دیگر از آن بی خبر باشند. البته صرف داشتن تجربه‌ی زیاد در یک زمینه دلیل نمی شود که آن وکیل در زمینه‌های دیگر نیز تجربه داشته باشد. مثلا ممکن است یک وکیل بیشتر در زمینه های حقوقی تجربه و اطلاعات داشته باشد اما در زمینه های کیفری آن چنان تجربه‌ای نداشته باشد و یا بالعکس. پس نتیجه این می شود که زملنی که می خواهید وکیلی را برای پرونده‌ی خود انتخاب کنید، به رزومه و سابقه‌ی کاری او دقت کنید چون این کار بسیار موثر و سودبخش است.

• وکیل خوب حُسن شهرت دارد

جدا از تجربه و تخصص یکی دیگر از معیارها برای انتخاب وکیل خوب و ماهر حسن شهرت و خوشنامی وی است. ممکن است یک وکیل دادگستری با آن که تجربه‌ی بسیار زیادی ندارد ولی با همان اندک تجربه‌ی خود حسن شهرت و آوازه‌ی خوبی به دست آورده باشد. و یا برعکس، وکیلی که تجربیات و اطلاعات زیادی دارد اما به واسطه همکاری غیرقانونی با موکلین سابقش، و یا روابط ناسالمی که با دیگر وکلای دادگستری دارد، اصلا آوازه‌ی خوبی نداشته باشد. مسلم است که در چنین حالتی افراد همکاری با آن وکیل خوشنام را ترجیح می دهند. پس بهترین کار این است که در زمان انتخاب وکیل از موکلین سابق وی پرس و جو کنید و یا اگر سایت دارد نظرات دیگران را در مورد وی مطالعه نمایید تا بتوانید اطمینان خاطر کسب کنید.

• وکیل خوب ارتباطات قوی دارد

هرچقدر که یک وکیل دایره‌ی ارتباطی گسترده‌تری داشته باشد به خوبی می تواند به موکل خود کمک کند. چون گاهی ممکن است مشکلی که برای موکلش پیش آمده است پیچیده باشد در چنین حالتی اگر وکیل با همکاران خود یا دیگر افراد پرقدرت رابطه‌ی خوبی داشته باشد می تواند با کشورت با آن ها و کسب نظریاتشان به موکل خود به بهترین نحو کمک کند.
به عبارت دیگر هرچقدر روابط اجتماعی وکیل خوب باشد بهتر می تواند نظریات و استدلال‌های خود را به قضات یا دیگر کارمندان قوه قضاییه منتقل کند و به این صورت راحت‌تر حق موکلش را به اثبات برساند. نکته‌ی بسیار مهمی که در این خصوص وجود دارد و لازم است به آن توجه شود این است که منظور از داشتن ارتباطات قوی تنها حسن معاشرت وکیل است نه رابطه‌های غیرقانونی وی با دیگران.

• وکیل خوب رازدار و امانت دار است

عقد وکالت یک عقد امانی است به این معنا که ید وکیل امانی بوده و باید امانت دار موکل خود حساب شود. به دیگر بیان می توان چنین گفت که رازدار بودن و امانت‌دار بودن یک خصیصه‌ی مهمی است که وکیل باید دارای آن باشد، در حقیقت لازمه‌ی شغل وکالت به حساب می آید. چون همان گونه که سابق بر این بیان نمودیم، زمانی که موکلی به وکیل رجوع و مسئله‌ی حقوقی خود را با وی در میان می گذارد ممکن است رازهای خود و یا اطلاعات محرمانه‌ی مهمی را با او بازگو کند که اگر وکیل این اطلاعات را افشا کند بسیار به ضرر موکل می شود. نتیجتاً موکلین باید دقت کنند که وکیلی را برگزینند که امانت دار خوبی بوده و از بابت فتش نشدن اطلاعات خود اطمینان خاطر داشته باشند. ویژگی رازداری و امنت‌داری بیشتر در پرونده‌های خانواده و پرونده‌های کیفری اهمیت پیدا می کند. زیرا که اطلاعات موکل در این موارد بیشتر جنبه‌ی محرمانه داشته و این امکان را دارد که فاش شدن آن، آبروی موکل را خدشه دار کند.

• وکیل خوب صادق است

علاوه بر معیار‌ها و ویژگی های فوق الذکر برای وکیل خوب ، داشتن صداقت و راستگویی یک امر مهم در انتخاب وکیل است. موکل باید به وکیل و گفته‌های وی اعتماد و اطمینان داشته باشد تا بتواند با خیال راحت پیگیری امور را به او بسپارد. برای آن که بفهمید وکیلی با موکلین خود صادق است یا نه باید با موکلین پیشین او صحبت کرده و یا نظراتی که در مورد او در سایت‎ها وجود دارد را مطالعه کنید.

• وکیل خوب قدرت داوری دارد

داشتن قدرت داوری یک نوانایی مهم و اساسی برای وکیل خوب محسوب می شود. وی با داشتن قدرت داوری می تواند با وجود آن که اطلاعات محدودی در یک زمینه وجود دارد به یک نتیجه یا فرضیه‌ی منطقی و معقول دست یابد. همچنین چنین وکیلی باید نسبت به نظریات خود نیز نگاهی نقادانه داشته باشد و نقاط ضعف آن را بشناسد تا بتواند مانع از آن شود که طرف مقابل در دعوی استدلال های او را زیر سوال ببرد.
علاوه بر شناختن نقاط ضعف نظریات و استدلا‌های خود، لازم است که به نقاط ضعف نظریات و استدلال‌های طرف مقابل نیز بتواند آگاهی پیدا کند. این امر باعث می شود که استدلال های قوی‌تری از خود ارائه دهد و به این ترتیب شانس پیروزی موکل خود را افزایش دهد.

• وکیل خوب مهارت تجزیه و تحلیل دارد

همه به این امر آگاهی داریم که وکیل‌ها باید به قوانین زیادی آشنایی و تسلط داشته باشند. این امر به این معناست که حجم اطلاعات زیادی وجود دارد، حال وکیل باید توانایی و قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشد و بتواند تشخیص دهد که مسئله مستند به کدام قانون است.
همچنین این امکان وجود دارد که مسئله‌ی پیش آمده مستند به چند قانون باشد و یا این که از راه‌های مختلفی بتوان پرونده را حل نمود، در این صورت وکیل باید توان و قدرت ارزیابی داشته باشد تا بتواند بهترین مسیر و قانون را برای حل پرونده انتخاب کند.

• وکیل خوب خلاقیت دارد

وکیلی خوب محسوب می شود که صرفا محدود به راه حل‌های از پیش تعیین شده نیست و در زمان حل مسائل و پرونده‌های حقوقی بهترین راه را انتخاب می کند. البته انتخاب بهترین راه همیشه به این معنا نیست که وکیل همان راهی را انتخاب کند که سایرین انتخاب می کنند، بلکه وی با نشان دادن خلاقیت از خود و رفتن راهی خارج از آن چه مرسوم است می تواند برای موکل خود پیروزی به ارمغان آورد.

وکیل و وکالت

وکیل و موکل چه تعهداتی نسبت به یکدیگر دارند؟

وکالت نیز همچون هر قرارداد دیگری دارای دو طرف است؛ وکیل و موکل. این دو طرف در برابر هم یکسری مسئولیت‌هایی دارند که موظف هستند انجام دهند. در ادامه تعهدات هر یک را به صورت جداگانه نام می بریم:

تعهدات وکیل

• یکی از تعهداتی که وکیل خوب در برابر موکل خویش دارد این است که به طوری عمل نکند که موجب ورود خسارت و زیان به موکل شود. چون در این صورت اگر ثابت شود که تقصیر داشته یا سهل انگاری و بی مبالاتی کرده است، مسئول خواهد بود.
• وکیل خوب موظف است در هر حالت مصلحت موکل خویش را در زمان اقدامات و فعالیت‌هایش رعایت کند.
• یکی دیگر از تعهدات وکیلی خوب در برابر موکل این است که اموال و یا مدارکی که موکل در اختیار او گذاشته است را به وی مسترد دارد، به این خاطر که آن چه موکل در اختیار او می گذارد امانت است و به منظور پیش بردن پرونده.
• وکیل باید در نهایت صورت حساب وکالت خود را که شامل تمام هزینه‌هایی که برای پیشبرد پرونده کرده است به موکل بدهد.

تعهدات موکل

• موکل موظف و در واقع ملزم است که به تعهداتی که وکیل از طرف او به افراد ثالث داده است عمل کند، زیرا که وکیل نماینده‌ی او شناخته شده و در حدود اختیارات خود عمل نموده است.
• موکل باید اجرت وکیل را طبق آن چه که در قراردادشان تعیین شده و یا اگر تعیین نشده بود مطابق عرف پرداخت کند.
• موکل باید تمامی هزینه‌هایی را که وکیل برای او کرده است از جمله کرایه، عوارض و مالیات و … به وی پرداخت کند.

در چه مواردی باید به وکیل خوب مراجعه کنیم؟

مراجعه به وکیل خوب در هر زمینه‌ای باعث می شود تا مسئله‌ی پیش آمده برای شما سریع‌تر، راحت‌تر و با هزینه‌ی کمتری و همچنین با بهترین راه حل ممکن حل شود. افراد در زمینه‌های بسیاری می توانند به وکیل رجوع کنند و از وی مشاوره حقوقی دریافت کنند. اما در ادامه برخی از مورادی که بیشترین علت برای مراجعه به وکیل است را بیان می کنیم:

وکیل طلاق

طلاق به معای پیاین دادن به زندگی مشترک و منحل کردن عقد نکاح است. زوجین برای آن که از یکدیگر جدا شوند لازم است اقدام به طلاق کنند. به طور کلی زمانی که استحکام رابطه زناشویی از بین می رود و میان زوجین تنش و ناسازگاری ایجاد می شود، آن ها طلاق را به عنوان یک راه حل در نظر می گیرند. البته گاهی طلاق واقعا راهکاری سازنده است اما در برخی از موارد نیز زوجین می توانند با دریافت مشاوره‌های مناسب زندگی خود را ادامه دهند.
توصیه‌ی ما این است که در زمینه طلاق به وکیل خوب طلاق در اصفهان مراجعه کنید. تا وی بتواند در خصوص مسائلی که در طلاق وجود دارد از جمله حقوق مالی زوجه، حضانت و … به شما مشاوره دهد.

وکیل خانواده

دعاوی خانواده بیشترین میزان دعاوی را در دادگاه‌ها دارد و افراد زیادی در این خصوص به مشکل بر می خورند. در نتیجه انتخاب یک وکیل خوب در اصفهان در زمینه دعاوی خانواده می تواند بسیار موثر باشد. از جمله دعاوی که در زمینه حقوق خانواده جود دارد به شرح ذیل است:

• اثبات زوجیت
• پایان دادن به روابط خانوادگی از جمله طلاق، فسخ نکاح و …
• اقدامات در خصوص فرزندخواندگی
• اقدامات برای اهدای جنین
• نفی نسب
• تغییر جنسیت و بسیاری موارد دیگر

وکیل مهریه

مهریه مالی است که به محض انعقاد عقد نکاح زوجه مالک آن می شود. اگر مهریه زوجه از نوع مال کلی باشد این دین بر ذمه‌ی زوج قرار می گیرد و به محض اینکه زوجه آن را طلب کند باید پرداخت کند. اما همواره شاهد این هستیم که در زمینه اختلافات بسیاری وجود دارد در نتیجه مراجعه به وکیل مهریه اصفهان می تواند بسیار موثر باشد.

وکیل خانواده

یک وکیل خوب در اصفهان چه وظایفی بر عهده دارد؟

• از اصلی ترین و مهم‌ترین وظایفی که یک وکیل خوب در اصفهان بر عهده دارد این است که به موکلین خود مشاوره حقوقی دهد و آن ها را در زمینه‌ی مسائل پیش آمده برایشان راهنمایی کند.
• وکیل خوب اصفهان نماینده موکل خود محسوب می شود اعم از آن که شخص حقیقی باشد یا شخص حقوقی. به همین منظور می تواند به جای موکل خویش، در دادرسی‌ها حاضر شود.
• از دیگر وظایفی که یک وکیل خوب دراد این است که باید در زمینه‌ی مشکل به وجود آمده برای موکلش تحقیقات قانونی انجام دهد تا بتواند راهکارهای بهتری برای حل آن پیدا کند.
• یک وکیل خوب وظیفه دارد مدارکی را که برای حل پرونده لازم است تهیه کند، از جمله اظهارنامه‌ها، قرارداد یا موافقت نامه‌ها و … .
• در صورتی که موکل شخص حقوقی باشد، وکیل خوب و خبره اصفهان وظیفه دارد تا متن قراردادهای آن شرکت را تهیه نموده و بر عقودی که شرکت منعقد می کند نظارت داشته باشد.
• در صورتی که موکل شخص حقوقی باشد، وکیل باید تمامی اطلاعات مربوط به مناقصه، مزایده و غیره را در اختیار مدیران شرکت گذاشته و امور حقوقی مربوط به آن ها را انجام دهد.
• وکیل اصفهان باید برای موکل خود که شخص حقوقی است اطلاعات لازمی را که برای تهیه و تنظیم قوانین، اساسنامه، آیین نامه و … لازم است تهیه کند.
• وکیل خوب اصفهان باید برای موکل خود که شخص حقوقی خصوصی است کلیه کارهایی که برای ایجاد تغییرات در ساختار، انحلال شرکت و … لازم است را انجام دهد.
• یکی دیگر از وظایف وکیل این است که اطلاعات لازم را برای دفاع از موکل خود جمع آوری کرده تا بتواند در محاکم به بهترین نحو از وی دفاع کند.
• وکیل باید به شکایات و دعاوی حقوقی و اداری که بر علیه موکلش مطرح شده است رسیدگی کند.
• وظیفه‌ی دیگری که وکیل دارد این است که در برخورد با قاضی محترمانه رفتار کند و شأن او را والا بداند.

یک وکیل خوب چه مهارت و دانشی باید داشته باشد؟

• یک وکیل خوب لازم است که تسلط کاملی به قوانین حاکم بر کشور و امر حقوقی داشته باشد.
• وکیل باید بتواند در همه شرایط بهترین تصمیم ممکن را بگیرد.
• از دیگر مهارت هایی که وکیل باید داشته باشد این است که باید توانایی تجزیه و تحلیل مناسب داشته باشد.
• وکیلی خوب است که همانطور که سابق بر این گفتیم صداقت داشته باشد و امنت دار و محرم اسرار موکل خود باشد. و یا به سازمانی که برای آن کار می کند تعهد داشته باشد.
• وکیل باید در هر حالتی عدل و انصاف را رعایت کند و حق کسی را تضییع نکند.
• وکیل باید بتواند به صورت مناسبی با دیگران ارتباط برقرار کرده و به ریزترین جزئیات نیز توجه داشته باشد.
• مهم‌ترین مهارتی که یک وکیل خوب باید داشته باشد این است که توانایی خوبی در سخنوری و فن بیان داشته باشد و بتواند به خوبی دیگران را متقاعد کند.

 

نکات مهمی که پیش از انتخاب وکیل خوب لازم است به آن ها دقت کنید:

 

۱) همانطور که کمی پیشتر بیان نمودیم داشتن تخصص یک ویژگی مهم در وکیل خوب محسوب می شود. در نتیجه بهتر آن است که در زمان انتخاب وکیل، دقت کنیم که وکیلی را برگزینیم که در زمینه‌ی مسئله‌ی حقوقی ما تخصص داشته باشد. همچنین خوب است تا در مورد حق الوکاله‌های دریافتی وی و سطح علم و توانایی‌هایش نیز اطلاعاتی به دست آوریم و سپس پرونده‌ی خود را به ی بسپاریم. زیرا که این امکان وجود دارد که مسئله‌ی حقوقی پیش آمده برای ما اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

۲) گاهی ممکن است در خصوص یک وکیل تبلیغات گسترده‌ای صورت بگیرد، چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که همیشه تبلیغات زیاد نشان از این ندارد که به طور حتم آن وکیل، وکیل خوبی است، و در حقیقت نباید معیار انتخاب خود را تبلیغات قرار دهید. بهتر است برای کسب اطمینان از وکیل اول از هر چیز نام او را در سامانه کانون وکلا جستجو کنید تا از معتبر بودن پروانه وکالت او آگاه شوید و سپس سایر پارامتر‌هایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم را در نظر بگیرید.

۳) سن و یا جنسیت وکیل که مرد است یا زن نباید ملاک انتخاب وکیل باشد. زیرا که چه بسیار وکیل‌هایی وجود دارند که تازه وارد این عرصه شده‌اند اما پیشرفت چشم گیری داشته‌اند و یا بانوانی که به بهترین نحو از موکل خود دفاع می کنند. پس این موارد نباید ملاک و معیار برای انتخاب یک وکیل خوب باشد. در نتیجه بهتر است فاکتورهای دیگری را اهمیت بیشتری دارند معیار انتخاب قرار دهید.

۴) نکته‌ای که باید بسیار به آن دقت داشته باشید این است که نسخه دوم قرارداد مالی و وکالتنامه‌ی خود را از وکیل دریافت کنید. زیرا ممکن است عده‌ای از وکلا به منظور جلوگیری از ایجاد مشکلات مالی و شکایت موکل علیه آن ها در حالتی که تخلفی انجام داده‌اند، نسخه دوم وکالتنامه و قرارداد مالی را به موکل نحویل ندهند، آن هم در صورتی که وظیفه دارند این کار را انجام دهند. لذا وکیلی که نسخه دوم وکالتنامه را به موکل خود تحویل می دهد نشان از این دارد که به صورت شفاف تعهداتش را انجام می دهد. در نتیجه دقت داشته باشید که بعد از آن که وکیلی خوب را برگزیدید نسخه‌ای از قرارداد مالی و وکالتنامه از او دریافت کنید.

۵) لازم است به این امر بسیار توجه کنید که زمانی که بابت پرونده‌ی خود اسناد و مدارکی به وکیل تحویل می دهید، ضرورت دارد در مقابل از وکیل رسید دریافت کنید. چون زمانی که در مقابل دادن اسناد و مدارک به وکیل که ممکن است ادله‌ی اثبات ادعای شما در برابر طرف مقابل باشد، رسید دریافت می کنید، این توانایی را دارید تا درصورتی که مفقود شد از وکیل بابت آن خسارت دریافت کنید. به عبارت دیگر با اخذ رسید درمقابل دادن اسناد و مدارک، امکان استرداد آن ها راحت‌تر می شود.

۶) از دیگر نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما نباید تمبر مالیاتی بر روی وکالتنامه را بپردازید. چون به موجب ماده ۱۰۳ قانون مالیات‌های مستقیم این خود وکلا هستند که باید تمبر مالیاتی وکالتنامه را پرداخت کنند. در نتیجه بهتر است به هنگام تنظیم وکالتنامه با وکیل خوب ، از قید کردن چنین چیزی برای خود خودداری کرده و ذکر کنید که خود وکیل باید تمبر مالیاتی را پرداخت کند. لازم به ذکر است که هزینه‌ی ابطال تمبر مالیاتی به موجب ماده مذکور، ۵% از مبلغ حق الوکاله است.

۷) قرارداد وکالت یک قرارداد جایز است و به همین علت هر یک از طرفین آن می توانند در هر زمان که اراده کنند، آن را بهم زده و همکاری را قطع کنند. در این صورت اگر شرط خاصی در قرارداد درج نشده باشد، وکیل استحقاق دریافت حق الوکاله را تا آن میزان که کار انجام داده است دارد. البته گاهی ممکن است در وکالتنامه شرایط خاصی برای بهم زدن وکالت درج شود و به موجب آن وکیل مستحق حق الوکاله به صورت کامل شود. باید دقت نمود با این که ممکن است این امر منطقی باشد اما بهتر است در زمان تنظیم وکالتنامه در این خصوص با وکیل صحبت کرده و از شرایط اطمینان به دست آورید.

کلام آخر 

از مطالب ذکر شده در فوق می توانیم متوجه شویم که وکالت یک عقد جایز است و طرفین هر زمان که بخواهند می توانند آن را برهم زنند. کسی که به دنبال وکیل خوب است باید پارامتر‌هایی را در این خصوص در نظر داشته باشد تا بتواند بهترین وکیل را انتخاب کند، زیرا که ممکن است مسئله‌ی حقوقی ایجاد شده برای شخص بسیار مهم باشد و تأثیر زیادی در زندگی وی داشته باشد. از جمله پارامترهایی که زمان انتخاب وکیل خوب باید به آن دقت کنیم این است که وکیل در زمینه مدنظر تخصص داشته باشد، امانت دار باشد تا موکل بتواند با خیالی راحت اموال یا اسناد و مدارک خود را به وی بسپارد، وکیل باید رازدار باشد تا موکل بتواند اسرار خود را با وی درمیان بگذارد و ترس از فاش شدنش نداشته باشد، وکیل لازم است با موکل خود صداقت داشته باشد و بسیاری موارد دیگر.
وکیل و موکل در مقابل یکدیگر وظایف و تعهداتی بر عهده دارند که باید آن ها را انجام دهند. به عنوان مثال وکیل خوب تعهد دارد که تمام تلاش خود را بکار بگیرد تا از حقوق موکل خود دفاع کند و سعی کند حقوق ضایع شده وی را پس بگیرد. در مقابل وظیفه‌ای که موکل در برابر وکیل دارد این است که حق الوکاله وکیل را بپردازد و مدارکی که وکیل تقاضا می کند را با وی در میان بگذارد.
بااین حال نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که تعهد وکیل خوب دربرابر موکل از نوع تعهد به وسیله است نه تعهد به نتیجه. به این معنا که وکیل باید تمام سعی خود را بکار بگیرد تا از حق موکل خود دفاع کند ولی اگر نتیجه مطلوب موکل را به دست نیاورد مسئولیتی ندارد.

وکیل اصفهان به عنوان وکیل خیلی خوب در اصفهان با بهره‌مندی از بهترین وکیل دادگستری می تواند گزینه مناسبی برای عزیزانی باشد که به دنبال وکیل عالی در اصفهان با ویژگی‌های فوق الذکر هستند. لذا می توانید از طریق راه‌های مندرج در سایت با وی در ارتباط باشید.

 

آدرس وکیل خوب در اصفهان : اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فراهانی، مجتمع شیخ بهایی،طبقه اول، واحد 

لینک منبع  :   https://vakil-esfahan.ir/وکیل-عالی-در-اصفهان/

آخرین مطالب