قبل از تزریق بوتاکس با فواید و معایب آن حتما آشنا شوید

بوتاکس چیست؟ بوتاکس یک داروی تزریقی است که با فلج کردن عضلات باعث از بین بردن خطوط پوستی می‌شود. این دار

توسط FARDAALEFBA در 28 دی 1400

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک داروی تزریقی است که با فلج کردن عضلات باعث از بین بردن خطوط پوستی می‌شود. این دارو از سم بوتولونیوم نوع A ساخته شده که به صورت موقتی باعث فلج شدن عضلات می‌شود. علت اصلی ایجاد چین و چروک‌های متحرک صورت، حرکت عضلات است. پس اگر آن‌ها را فلج کنیم، خطوط صورت هم محو می‌شوند.

 

تزریق بوتاکس از جمله روش‌های کم‌تهاجمی جوانسازی پوست است و به عنوان روشی ایمن و موثر برای از بین بردن خطوط ظریف و همچنین چین و چروک‌های اطراف چشم بیشترین کاربرد را دارد. البته برای رفع خطوط بقیه‌ی بخش‌های صورت مثل خط اخم یا خطوط افقی پیشانی هم می‌توان از طریق تزریق بوتاکس به پیشانی استفاده کرد.

تزریق بوتاکس برای چه افرادی مجاز نیست:

·         افرادی که سن آنها زیر ۱۸ سال است .

·         افرادی که در دوران حاملگی یا شیر دهی هستند .

·         افرادی که بیماری های قلبی عروقی حاد دارند .

·         افرادی که بیماری ام اس یا نارسایی کلیه دارند .

·         افرادی که عفونت های فعال دارند یا از نظر ایمنی بدنشان ضعیف است .

·         افرادی که بیماری اختلالات انعقادی دارند.

·         افرادی که به پروتئین گاو حساسیت دارند.

·         کسانی که بیماری عفونی و التهابی در صورت و اطراف آن دارند .

·         کسانی که از دارو های ضد انعقاد خون استفاده می کنند .

·         کسانی که در دو هفته اخیر واکسیناسیون انجام داده اند .

·         کسانی که سابقه حساسیت به این دارو را دارند

موارد کاربرد بوتاکس

در مقابل، عمل بوتاکس پیشانی ، بوتاکس لب و غیره جزو روش‌های کم‌تهاجمی بوده و از طریق آن ماهیچه‌های صورت شل می‌شوند. برخلاف عمل لیفت، بوتاکس به صورت سرپایی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. این عمل بسیار سریع انجام می‌شود و بیمار تنها ۱۰ الی ۱۵ دقیقه تحت عمل قرار می‌گیرد. از این رو، نیازی به دوره نقاهت نداشته و پس از عمل می‌توان به راحتی به کارهای روزمره پرداخت. نتایج بوتاکس پس از چند ماه به طور کامل از بین می‌روند و در صورت پشیمانی از نتایج آن کافیست مدتی صبر کرد تا آثار آن محو شوند.

 

درست است که نتایج عمل بوتاکس پیشانی و سایر ناحیه‌های صورت موقتی هستند، اما برای کسب نتایج بهتر و دائمی باید از سایر روش‌های زیبایی نیز استفاده کرد. توجه داشته باشید که برخلاف لیفتینگ، عمل بوتاکس نمی‌تواند افتادگی‌های پوست را برطرف کند و نباید برای اینکار استفاده شود. متاسفانه، برخی از کلینیک‌های نامعتبر با وعده‌های دروغ خود این روش درمانی را برای از بین بردن افتادگی صورت به افراد پیشنهاد کرده و سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازند

فواید بوتاکس در درمان تعریق بیش از اندازه

یکی از مهمترین چالش هایی که هر روزه با آن روبرو هستیم تعریق های مکرر بیش از اندازه به ویژه برای اشخاصی است که از لحاظ اجتماعی در موقعیت های خاصی قرار دارند. با فواید بوتاکس در درمان تعرق بیش از حد شما می توانید بدون هیچگونه درمان اضافی و یا استفاده از دارو، حداقل برای چندین ماه از شر تعریق های بیش از اندازه راحت شوید. اگر چه که این درمان دائمی نبوده و نیاز دارید هر شش ماه یکبار آن را تمدید نمایید.

فواید بوتاکس در زیبایی

یکی از پرکاربردترین و آشناترین فواید بوتاکس در حال حاضر استفاده از آن در زمینه زیبایی است. فواید بوتاکس برای زیبایی صورت که شامل چشم، ابرو، پیشانی، خط  خنده، گردن و ... می شود با اقبال بی شماری از سمت مشتریان روبرو شده و استفاده از آن روز به روز بیشتر می شود. فواید بوتاکس بیش از هر جای دیگری در زمان استفاده آن برای خطوط عمیق پیشانی به چشم می آید. خطوطی که بر اثر گذشت سال ها بر اثر گرفتگی عضله پیشانی به وجود می آید و در حال حاضر تنها راه درمان آن استفاده از بوتاکس است. از بوتاکس همینطور می توان برای کاهش و یا از بین  بردن خطوط دور چشم، خط خنده و سایر خطوط ریزی که در صورت وجود دارد نیز استفاده کرد.

 

نکته بسیار مهم این است که تزریق بوتاکس باید حتماً تحت نظر پزشک متخصص صورت بگیرد تا هم دوز مصرف ماده مورد استفاده، دوز ایمنی باشد و هم از مواد باکیفیت و استاندارد استفاده شود.  تزریق در آرایشگاه‌ ها یا توسط افراد غیر متخصص، می ‌تواند فلج بیش از حد عضلات ناحیه مورد نظر، عفونت، پارگی رگ‌ ها، خون ‌مردگی یا عوارض بسیار زیاد دیگری را برای بیمار در پی داشته باشد حتی ناراحتی های تنفسی و مرگ ولی در صورتی که از بوتاکس های مطمئن استفاده شود، از ایمن ترین عمل های زیبایی هستند. نکته دیگری که در زمان تزریق بوتاکس باید به آن توجه نمود استفاده از برندهای بوتاکس مناسب می باشد.

انواع بوتاکس

شرکت‌های مختلفی مواد بوتاکس را تولید و عرضه می‌کنند. پزشکان با توجه به تشخیص خود، بهترین نوع بوتاکس را برای تزریق انتخاب می‌کنند. در ادامه به برخی از این برندها اشاره می‌کنیم.

 

بوتاکس مصپورت

این نوع بوتاکس ایرانی است و برای رفع چین و چروک و خطوط ریز و درشت پوستی استفاده می‌شود. همچنین توانایی برطرف کردن خطوط عمیق و سطحی را نیز دارد. برای تولید این نوع بوتاکس از سم بوتونولویوم به صورت کنترل شده استفاده شده و استاندارهای لازم برای تهیه آن رعایت شده است. ماندگاری این بوتاکس را تا ۶ ماه تخمین زده‌اند.

 

بوتاکس کافیتوکس

این نوع بوتاکس توسط شرکتی چینی تهیه می‌شود. کاربرد آن در زمینه برطرف کردن خطوط پیشانی، اخم، چروک‌های سطحی و... است. این بوتاکس به نام «ریفاین» نیز شناخته می‌شود.

 

بوتاکس دیسپورت

این بوتاکس محصول کشور انگلستان است. از آن برای درمان چین و چروک سطحی، افتادگی و فرورفتگی پوست و... استفاده می‌شود. این بوتاکس به این صورت عمل می‌کند که با بی‌حس کردن ماهیچه‌های محل تزریق، چین و چروک را برطرف و از ایجاد چروک‌های جدید جلوگیری می‌کند. این بوتاکس مانع از انتقال پیام‌های عصبی به مغز می‌شود و فعالیت ماهیچه‌ها را متوقف می‌کند. مدت زمان ماندگاری این بوتاکس تا ۶ ماه تخمین زده شده اما برخی مصرف کنندگان ماندگاری آن را تا ۱ سال نیز گزارش کرده‌اند.

 

بوتاکس زئومین

شرکتی آلمانی این بوتاکس را تولید می‌کند. همانند سایر بوتاکس‌ها، بیشترین کاربرد این نوع بوتاکس رفع چین و چروک است. این بوتاکس شرایط نگهداری خاصی ندارد. تأثیر آن یک هفته پس از تزریق محسوس می‌شود و ماندگاری آن بین ۴ تا ۶ ماه است.

 

بوتاکس نورونوکس

این بوتاکس ساخته کشور کره جنوبی است. از آن برای رفع خط اخم، خطوط پیشانی، چین و چروک صورت و... استفاده می‌شود. درمان گرفتگی عضلات و پرش پلک نیز با این بوتاکس انجام می‌شود. بوتاکس نورونوکس از انقباض عضلات جلوگیری می‌کند و گیرنده‌های عصبی را به طور موقت از کار می‌اندازد. این کار موجب جوانسازی ناحیه و درمان چین و چروک می‌شود. تأثیر این بوتاکس پس از سه روز قابل مشاهده است. پس از ۶ ماه اثر آن از بین می‌رود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن