راهنمای انجام پایان نامه

محتوا  پنهان  1 اهمیت نگارش یک پایان نامه با کیفیت 2 چه کسانی از پایان نامه شما استفاده

توسط FARDAALEFBA در 27 آذر 1399
محتوا  پنهان 

اهمیت نگارش یک پایان نامه با کیفیت

همه دانشجویانی که در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد و بالاتر که دوران تحصیل شان در حال اتمام است باید برای ارایه پایان نامه فارغ التحصیلی اقدامات لازم را انجام دهند و در قالب، درسی چند واحدی ارایه می شود. حال چگونه باید پایان نامه تهیه و تنظیم کرد سپس باید بعد از تهیه پایان نامه در چارچوب معین و مشخص،باید اریه داد وپس ازتصویب تیم داوری در دانشگاه باید بتوان با استفاده از سی دی و دلایل منطقی از پایان نامه خود دفاع کرد و نظر استادات مربوطه به پروژه را جلب کرد تا بتوان با موفقیت دوران تحصیلی را به پایان رساند مدرک خود را اخذ نمود اگر پایان نامه شما عالی باشد و نظر داوران را جلب کند میتواند جز مقالات علمی دراختیار دیگران قرار گیرد تا همه از دستاورد های شما در تهیه پابان نامه استفاده کنند و شما هم یکی از افرادی که باعث پیشرفت علمی کشور خود شوید سهمی داشته باشید، پس در نتیجه باید پایان نامه شما اصولی و درست نوشته شود. به دلیل اهمیت پایان نامه در دوره های تحصیلات تکمیلی، شیوه نوشتن و انجام پایان نامه کارشناسی ارشد برای شما توضیح داده خواهد شد. دانشجویانی که نحوه‌ی نگارش و انجام پایان نامه کارشناسی ارشد را فرا می‌گیرند، نخست این نکته را می‌آموزند که در نگارش پایان نامه، یک پرسش پژوهشیِ اصلی، باید مطرح و پاسخ داده شود. یک پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد، تا به این مرحله، مهم‌ترین قسمت از تحصیلاتتان به‌شمار خواهد آمد و طرح یک پرسش پژوهشیِ مرتبط با پایان نامه که نقش ستون فقرات آن‌را ایفا می‌کند، نگارش پایان نامه را از یک کار کسالت‌آور به یک امر حائز اهمیت تبدیل می‌کند. پایان نامه کارشناسی ارشد

چه کسانی از پایان نامه شما استفاده می کنند؟

به یاد داشته باشید که چرا می‌خواهید پایان نامه بنویسید و چه کسانی آنرا میخوانند و از آن استفاده میکنند درست همانند یک پژوهش علمی. شما پایان نامه کارشناسی ارشد خود را برای دانشجویان در تمامی سنین رشته‌ی خودتان می‌نویسید، بنابراین توجه داشته باشید که آن‌ها قبل از اینکه پایان نامه شمارا بخوانند، از دانش و تجربه‌ی زیادی برخوردار خواهند بود. آن‌ها را با گفتن و نوشتن مطالب غیرضروری خسته نکنید. بررسی و مطالعه شما از پژوهش ها و مقالات و پایان نامه های قبلی در مورد موضوع مورد بررسی شما باعث میشود مطالب تکراری به کار نبرید و با کشف موضوعات جدید پروژه خود را یک پایان نامه تاپ معرفی کنید. اگر قبل از شروع تحقیق‌تان یک پرسش پژوهشیِ بی‌نقص را انتخاب کنید، می‌توانید جلوی یاس و ناامیدی را بگیرید و در وقت خود صرفه‌جویی کنید. شاید مهم‌ترین کاری که باید هنگام فراگیریِ نحوه‌ی نگارش پایان نامه‌ی خود فراگیرید این باشد که باید تلاش زیادی را برای طرح پرسش پژوهشیِ بی‌نقص صرف کنید.

پرسش پایان نامه‌ی خود را انتخاب کنید.

به‌دقت به بررسی پرسش‌هایی برای نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد خود بپردازید که کار پژوهشیِ مهمی را بطلبند تا به‌واسطه‌ی کار پژوهشی‌تان، به پرسش‌های اعضای جامعه‌ی آموزشی و مخاطبان و مراجعان آن‌ها پاسخ داده شود. در پایان نامه‌ی خود، لازم است با اعتقاد راسخ و شفافیت و به‌صورت مکتوب پاسخ دهید و آن‌را تقدیم کنید تا بتوانید تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد به پایان رسانید. اطمینان حاصل کنید که پرسش پژوهشی شما و پاسخ‌هایتان به آن پرسش، محتوایی اصیل را به تحقیق‌های موجود بیافزاید. یک پرسش سنجیده، هم‌چنین باعث خواهد شد که تحقیق متمرکز، سازمان‌یافته و جالب باقی بماند. باکسانی که تز کارشناسی ارشد خود را به انجام رسانده و مدرک کارشناسی ارشدشان را دریافت کرده‌اند در این خصوص مشورت کنید. نگارش پایان نامه یک فرایند طولانی و خسته‌کننده است و اگر بتوانید از پشتیبانی و مشاوره‌ی افرادی که قبلاً این کار را انجام داده‌اند بهره‌مند شوید، خیلی به نفعتان خواهد بود.

مراحل نگارش یک پایان نامه کارشناسی ارشد

انتخاب موضوع پایان نامه

اولین قدم در راه نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد،را باید محکم برداشت تا بتوان پایان نامه را راحتتر پیش یرد پس باید در انتخاب موضوع دقت لازم و زیرکانه عمل کرد.موضوع پایان نامه خود کارشناسی ارشد را با توجه به معیارهایی مانند نیاز جامعه، در اختیار داشتن امکانات تحقیق نظری و عملی، داشتن دانش وعلاقه در زمینه مورد نظر، آینده شغلی و مواردی از این قبیل انتخاب کنید و سعی کنید موضوع پایان نامه شما در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتر تغییر زیادی نداشته باشد.تا بتوان موضوعی مناسب و در خور پیدا کنیدکه بسیار اهمیت داردبهتر است در انتخاب موضوع پایان نامه علایق خود و امکاناتی را که در اختیار دارید جهت انتخاب موضوع پایان نامه خود در نظر بگیرید. موضوعی که انتخاب می کنید باید جدید باشد و نباید در گذشته انجام شده باشد. پرسش اصلی پایان نامه خود را مشخص کنید. هر تحقیق علمی سعی دارد که پاسخی به یکی از سوال های علمی که تا کنون جوابی برای آن وجود نداشته است، حال زمانی که موضوع را انتخاب کردید نوبت به انتخاب اساتید راهنما و مشاور می رسد.

انتخاب منابع تحقیق

مرحله بعدی برای نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد ، انتخاب منابع تحقیق برای تهیه پایان نامه وآماده سازی برای نگارش است بعد از انتخاب موضوع مورد تحقیق حالا نوبت به این می رسد که مقالات و کتب منتشر شده در زمینه موضوع شما را بررسی کنید و از تمامی تحقیقات انجام شده آگاه شوید. این کار را هم برای فهمیدن کارتان باید انجام دهید و هم برای اینکه نشان دهید که در مسیر علمی منطقی، تحقیق شما حرکت می کند. منابع اولیه و منابع ثانویه خود را انتخاب کرده و تمامی آن ها را فهرست کنید. یادتان باشد که اطلاعات منابع استفاده شده در پایان نامه باید در انتهای آن آورده شود.

منابع اولیه خودتان را انتخاب نمایید.

منابع اولیه، منابعی هستند که توسط فردی نگاشته شده‌اند که خالق ایده، داستان، نظریه، آزمایش و غیره بوده است. آن‌ها مبانی واقعی و مهمی هستند و درصورتی‌که مشغول نوشتن یک تز تحلیلی باشید، در تز کارشناسی ارشد خود از آن‌ها استفاده می‌کنید. مثلاً، رمانی که نوشته‌ی ارنست همینگوی است یا یک مقاله در یک مجله‌ی علمی که در آن نتایج جدیدی برای نخستین بار بیان‌شده است، هر دو را ممکن است بتوان منابع اولیه‌ی یک پروژه بشمار آورد.

منابع ثانویه چه منابعی هستند؟

منابع ثانویه، منابعی هستند که راجع و پیرامونِ منابع اولیه نگاشته شده‌اند. لازم است که این منابع در تز کارشناسی ارشد شما گنجانده شوند، چراکه باید نشان دهید که درک عمیقی از محیط موضوع موردنظرتان دارید و آنچه را دانشمندان برجسته در خصوص سوژه‌ی پژوهشتان گفته‌اند، درک کرده‌اید. مثلاً، کتابی که راجع به رمان ارنست همینگوی یا یک مقاله علمی نوشته‌شده است و به بررسی یافته‌های فرد دیگری می‌پردازد، هر دو از منابع ثانویه بشمار می‌روند. سابقه تحقیق را بررسی کنید. ببینید آیا قبلا کسی در زمینه مورد نظر تحقیق انجام داده‌است یا خیر؟ برای این مورد لازم است تعداد زیادی مقاله از مجلات معتبر، مقاله از کنفرانس، کتاب، گزارش تحقیق و مواردی از این قبیل را شناسایی کرده باشید و یک نسخه از آنها را به همراه یک جمع‌بندی برای خود حفظ کرده باشید.زمانی که کار تحقیق و پژوهش و جمع آوری اطلاعات به پایان رسید حال نوبت به نگارش حرفه ایی و تخصصی دارید.. برای این کار ابتدا باید رئوس مطالب را برای خود مشخص کنید تا بتوانید راحت تر پایان نامه را بنویسید. بدین منظور ضوابط مربوط به نگارش را از دانشکده خود تهیه کنید و ایده تحقیق انجام شده را برای خود بنویسید تا ابعاد کار در ذهنتان مشخص تر شود. رئوس مطالب کار خود را بنویسید و طرح کلی پروژه انجام شده را برای خود تهیه کنید. در نهایت آشنایی کاملی از ساختار و شکل پایان نامه پیدا کنید. جهت پاسخ‌گویی به پرسش اصلی پایان نامه‌تان، لازم است تحقیق خود را انجام دهید. متون مختلف و مربوطه را بخوانید، آزمایش‌های مربوطه را انجام دهید، آن‌چه لازم است در راستای پاسخ به پرسش پژوهشی‌تان انجام دهید، به انجام رسانید. با این کار خواهید فهمید که آیا پروژه‌ی انتخاب شده توسط شما ارزش ادامه دادن را دارد یا خیر؛ و درخواهید یافت که آیا مشکلاتی ذاتی در مسیر انجام پژوهش‌تان وجود دارد که باید برطرف گردند یا خیر. این امر هم‌چنین به شما کمک خواهد کرد، اطلاعاتی را که برای پیشروی به مرحله‌ی بعد لازم دارید، گردآوری نمایید.

برنامه زمان بندی انجام پایان نامه را تهیه کنید.

بعد از اتمام مراحل بالا و ویرایش و نگارش پایان نامه باید پایان نامه آماده را نوشت و در نهایت تایپ کرد .برای این کار حتما برنامه زمانبندی شده ای را برای خود تعیین کنید و یک زمان پایانی برای تمام شدن نوشتن برای خود انتخاب کنید تا بتوانید منظم تر و با برنامه تر، پایان نامه را بنویسید. در نوشتن خود باید در تنظیم بخش های مختلف دقت به خرج دهید و متنی که می نویسید کاملا علمی باشد و برای هر نظریه علمی که به کار می گیرید منبع معتبر علمی ارایه دهید. ارجاعات داخل متن را رعایت کنید. در نهایت بارعایت نکات نگارشی پایان نامه خود را نوشته و تحویل دانشگاه داده و آماده دفاع ازآن شوید مدارک مورد نیاز دانشکده را فراهم و اقدام‌های قانونی را برای شروع تحقیق انجام دهید. توجه داشته باشید که تصویب پایان نامه تازه شروع کار است. شما شش ماه فرصت دارید تا از پایان نامه خود دفاع کنید.

مراحل اخذ، تدوین و دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد تمامی رشته ها و گرایش ها

  • انتخاب موضوع پایان نامه
  • انتخاب استاد راهنما و مشاور
  • تکمیل فرم انتخاب موضوع پایان نامه و ارائه به مدیر گروه
  • تکمیل پروپوزال زیر نظر استاد راهنما و مشاور و ارائه پرپوزال به گروه تخصصی
  • تصویب پرپوزال در گروه تخصصی و ارسال به پژوهش دانشکده
  • صدور کد برای پایان نامه
  • نگارش پایان نامه
  • اعلام آمادگی دفاع و داوری پایان نامه
  • برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه
  • ثبت نمره نهایی
برای تهیه یک پایان نامه مورد تایید نکاتی در خصوص مطالب بالا و رفع ابهامات میدهیم تا دانشجویان بتوانند بهترین موضوعات را انتخاب و پایان نامه ایی ارایه دهند که برای آینده کشور مفید وقابل استفاده باشد.ارایه یک پایان نامه معتبر در سطح بین المللی باعث میشود تا اختراعات و نو آوری های خوبی انجام شود.

۱ -انتخاب موضوع پایان نامه

احتمالاً زمان زیادی را صرف این پروژه خواهید کرد، به همین خاطر ضروری است که موضوعی را انتخاب کنید که واقعاً به آن علاقه‌مند هستند، یعنی موضوعی که پس از مدت کوتاهی باعث دل‌زدگی و کسالت شما نگردد. سعی کنید به سوژه‌ی موردنظرتان بیاندیشید. شاید این سوژه، یک مؤلف، نظریه، بازه‌ی زمانیِ خاص و غیره باشد. به این فکر کنید که ادامه‌ی تحقیق در خصوص موضوع موردنظرتان را چگونه انجام خواهید داد. اگر با فکر کردن راجع به علاقمندی‌های آکادمیک خودتان مشکل دارید، شاید لازم باشد مروری اجمالی بر دروس دوره‌ی کارشناسی خود داشته باشد و ببنید آیا موضوع خاصی وجود دارد که به بررسی آن تمایل داشته باشید یا خیر. عنوان پایان نامه می بایست مختصر، رسا و جامع باشد. دانشجویان باید توجه داشته باشند دامنه تحقیق در حدی باشد که پایان نامه کارشناسی ارشد حداقل ۶ ماهه و حداکثر یک ساله به اتمام برسد. پایان نامه   موضوع پایان نامه تکراری نباشد. موضوع پایان نامه باید با تخصص استادان راهنما و مشاور انتخابی مرتبط باشد. موضوع پایان نامه باید با رشته تحصیلی و گرایش تخصصی دانشجو مرتبط باشد. با توجه به اینکه حداکثر ۲ نمره از نمره کل پایان نامه مربوط به ارائه مقاله می باشد، دانشجویان بایدنگارش مقالـه را از شروع مراحــل پیشنهادی مــوضوع پایان نامه مدنظر قرار دهند و به تحقیق بپردازند و موضوعی را انتخاب نمایند که امکان استخراج مقاله را داشته باشد. دانشجویان می توانند برای پایان نامه از موضوعاتی استفاده کنند که شامل اولویت های تحقیقاتی سازمانهـــای دیگر باشــد برای دریافت کمک هزینه.

۲ -انتخاب استاد راهنما و مشاور

یکی از استادان که در زمینه مورد نظر از تخصص کافی برخورداراند را به عنوان استاد راهنما انتخاب کرده و پروپوزال خود را با ایشان درمیان بگذارید. در این جلسه بجز فرم کامل شده پیشنهادیه لازم است تا سابقه تحقیق را بطور کامل نزد ایشان ارائه کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که از نظر ظرفیت اخذ دانشجو ایشان بتوانند شما را بعنوان دانشجوی خود قبول کنند. به این نکته توجه داشته باشید که لازم است حداقل یکی از استادان راهنما و یا مشاور، استاد تمام وقت یا نیمه وقت واحد باشند و ظرفیت خالی داشته باشند.در صورت جلب نظر استاد راهنما، در مورد استاد مشاور و همچنین مشاور صنعتی خود با ایشان مشورت کنید. دانشجو قبل از هماهنگی با استادان راهنما و مشاور موظف است از تعداد پایان نامه های در دست راهنمایی و مشاوره ایشان اطالع حاصل نماید و همچنین اساتید راهنما و مشاور نیز موظف هستند قبل از امضای فرم به سقف پذیرش خود توجه نموده و در صورت تکمیل بودن ظرفیت پذیرش، از ارسال فرم و فرستادن دانشجو به حوزه معاونت پژوهشی و یا در نوبت قرار دادن و ایجاد وقفه در کار دانشجو جدا” پرهیز نمایند. بدیهی است در صورت عدم رعایت موازین مربوطه مسئولیت تاخیر در ارائه پرپوزال و عواقب کار متوجه استادان مربوطه و دانشجو خواهد بود. ارسال رزومه کامل تحصیلی آموزشی و پژوهشی، و تصویر آخرین مدرک تحصیلی در هریک از موارد فوق برای استادان راهنما و مشاوری که برای اولین بار با واحد همکاری می نمایند الزامی است. مطابق با مقررات سازمان تآمین اجتماعی بایستی تصویر کارت ملی، صفحه اول شناسنامه ،صفحه اول دفترچه بیمه، آخرین حکم کار گزینی این دسته از اساتید به کارشناس تحصیلات تکمیلی تحویل داده شده و همچنین جهت پرداخت حق الزحمه شماره حساب بانکی ایشان به امور پژوهشی اعلام گردد.

توصیه‌های مهم در انجام پایان نامه:

هفته‌ای یک بار استاد راهنمای خود را ملاقات کنید و گزارش پیشرفت ارائه کنید. بر اساس قانون، دانشجو موظف است هر دو ماه یک گزارش پیشرفت کار نیز به دانشکده ارائه کند. وقت زیادی بر روی مطالعه سابقه تحقیق قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا راه خود را بهتر انتخاب کنید، از تجربه دیگران بهره ببرید و از دوباره کاری پرهیز کنید. برای این منظور در کتابها، مقالات چاپ شده در مجلات، مقالات چاپ شده در مجموعه مقالات کنفرانس، گزارش‌های تحقیق و . . . جستجو کنید. تمام مطالبی را که تهیه می‌کنید شماره گذاری کنید تا بعدا در فهرست مطالب از آن کمک بگیرید. در هنگام تهیه گزارش نهایی باید مرجع تمامی شکل‌ها، جدول‌ها، نمودارها و مطالب خاص را در همان محل ذکر کنید و در فهرست مطالبی که در انتهای گزارش آورده‌اید منابع را با فرمت مصوب دانشگاه لیست کنید. مقالات تهیه شده را به استاد راهنمای خود ارائه دهید و نظر ایشان را در بهبود روند مطالعه تاریخچه جویا شوید. در اولین زمان ممکن فصل‌بندی پروژه خود را به استاد راهنما پیشنهاد و پس از انجام اصلاحات مکتوب کنید. این کار به انجام تحقیق شما نظم و انضباط می‌دهد. برای اثبات صحت آنچه در تحقیق خود به آن می‌رسید فکری بکنید. چرا که باید نتایج تحقیق خود را با داده‌های واقعی و یا یک مدل بجز مدل خود مقایسه کنید. چند کتاب در مورد شیوه نگارش و ادبیات گزارش نویسی مطالعه کنید. رعایت موارد دستوری نگارش پایان نامه را دست کم نگیرید. در تایپ گزارش خود نکات تایپ را رعایت کنید.

۳-تکمیل فرم تایید موضوع پایان نامه و ارائه آن به مدیر گروه تخصصی رشته مربوطه

دانشجو می بایست عنوان پیشنهادی جهت موضوع پایان نامه خود با رعایت موارد ذکر شده دربند انتخاب موضوع پایان نامه پیشنهاد نماید. جهت اطمینان از تکراری نبودن موضوع پایان نامه به سایت به پایگاه های مرتبط مراجعه وموضوع پایان نامه و کلمات کلیدی عنوان پایان نامه خود را جستجو نمائید. از نتایج حاصل از جستجو پرینت گرفته و ضمیمه فرم تصویب موضوع پایان نامه نمائید. بعد ازتایید موضوع پیشنهادی پایان نامه توسط مدیرگروه مربوطه می بایست ظرف مدت حداکثر ۲ هفته دانشجو اقدام به تالیف و آماده سازی پرپوزال زیر نظر اساتید راهنما و مشاور نموده وجهت مطرح شدن در شورای تخصصی گروه به مدیرگروه مربوطه تحویل دهد.

۴- ارائه پرپوزال

پرپوزال، فرم پیشنهاد تحقیق پایان نامه کارشناسی ارشد است که دانشجو می بایست با هماهنگی و تایید استادان راهنما و مشاور در خصوص موضوع پایان نامه موارد خواسته شده در آن از قبیل: بیان مساله، اهداف، روش کار، سوابق تحقیق و … را به طور کامل و بر اساس توضیحات ذکر شده در هر بخش تکمیل نماید. لازم به ذکر است که مبنای تصویب موضوع پایان نامه، همین فرم می باشد و فرمت آن برای کلیه رشته ها یکسان است. پروپوزال یا طرح تحقیق ، پیش نویس پ‍ژوهشی است که شما می بایست برای اخذ مدرک تحصیلی خود انجام دهید. در پروپوزال ، شما به معرفی موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید، توضیح اهمیت آن موضوع ، ذکر پ‍‍ژوهش هایی که در گذشته در این باره صورت گرفته ، و نتایجی که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت می پردازید.  شکل پروپوزال بنا بر هدفی که از آن دارید و یا به مقتضای رشته تحصیلی شما می تواند قدری متغیر باشد. عنوان پایان نامه خود را طوری انتخاب کنید که کوتاه بوده اما بخوبی بیان کند که چه کاری را می‌خواهید انجام دهید. زمان و مکان نیز در آن آمده باشد. از ذکر عبارت‌هایی مانند بررسی، ارائه و ارزیابی در ابتدای عنوان خودداری نمایید. فایل پیشنهاد پروژه از وب سایت دانشگاه دریافت کنید و آن را به دقت تکمیل کنید. در این فرم باید ثابت کنید که این تحقیق باید انجام شود، شما بهترین فرد برای انجام این تحقیق هستید، این زمان بهترین زمان برای انجام این تحقیق است، موضوع تحقیق بسیار شفاف است، روش تحقیق و نتایج احتمالی بسیار شفاف است و به چه امکانات و زمانی نیاز دارید. تمامی قسمت‌های پروپوزال را به دقت تکمیل کنید و از راهنمایی که در عنوان بخش‌های مختلف پروپوزال آمده است کمک بگیرید. در بیان تاریخچه تحقیق حتماً تعدادی از تحقیق‌های انجام شده در سال‌های اخیر را ذکر کنید. به منظور ذکر نمونه حتماً از فرمت استاندارد مرجع دادن استفاده کنید.فایل پروپوزال خود را برای تایید اولیه برای مدیر گروه ایمیل کنید و تایید اولیه را اخذ کنید. پروپوزال را به تصویب استاد راهنما و استاد مشاور برسانید و نسبت به تایید کمیته گروه اقدام نمایید. فرم را به مدیر گروه تحویل دهید. به منظور بررسی سطح کمی و کیفی پرپوزالها و تایید آنها، جلسات کمیته تخصصی گروهها در هرنیمسال طبق یک برنامه زمانبندی مشخص بــرگزار می گردد. و صورتجلسه نیز توسط کمیته تخصصی گــروه مربـوطه تنظیم می شود. پس از طرح پرپوزالها در کمیته تخصصی گروه پروپوزال های به تصویب رسیده جهت طرح در شورای تحصیلات تکمیلی به حوزه معاونت پژوهش ارسال می گردد. حوزه معاونت پژوهش از دریافت پروپوزال دانشجویانی که ظرفیت اساتید راهنما یا مشاور آنها پر است جدا معذور است. امضاء اساتید به صورت کپی – فکس – اسکن و از طرف قابل قبول نمی باشد. پرپوزال ناقص و بدون امضاء اساتید راهنما و مشاور تحویل گرفته نخواهد شد. تمام پروپوزال می باست به صورت درست تایپ شود.

عدم تحویل پرپوزال در زمان مقرر:

در صورت عدم تحویل پرپوزال در زمان مقرر، مسئولیت آن درزمان تحصیل و تبعات دیگر متوجه دانشجو خواهد بود و عذری در خصوص نبود آگاهی و عدم اطلاع رسانی مناسب در این خصوص پذیرفته نیست.

نحوه دریافت فرم پرپوزال

دانشجویان جهت دریافت فرم پرپوزال می بایست پس از مراجعه به وب سایت واحد، در قسمت فرم های مربوط به پایان نامه، بر روی لینک فرم پرپوزال کلیک نموده و مبادرت به دانلود آن نمایند.

تصویب پروپوزال

مراحل تصویب پرپوزال به شرح زیر است: الف ( تصویب در کمیته تخصصی گروه مربوطه ) تصویب اولیه ب ( تصویب در شورای پژوهشی دانشکده ) تصویب نهایی شورای پژوهشی دانشکده ، شورایی است که در خصوص تصویب نهایی پرپوزال هـا و درخواستهای دانشجویانهر هفته برگزار می گردد. بدیــهی است موضوع پرپوزال پس از تایید شورای پژوهشی دانشکده قطعیت یافته و قابل تغییر نیست.

موارد خاص و تغییرات احتمالی:

در مرحله پس از تصویب موضوع در شورای پژوهشی دانشکده و قبل از اخذ کد شناسایی و برگزاری جلسه دفاع،چنانچه الزم باشد تغییراتی در عنوان پایان نامه یا اساتید راهنما و مشاور صورت پذیرد می بایست بصورت زیر اعمال شود : تغییرات جزئی: چنانچـه تغـییرات جزئی در عنوان پایان نامه مد نظـر باشد، الزم است مراتب طـی فرم مربوطه که به تایید استاد راهنما و مدیر گروه رسیده باشد اعالم و تغییرات در عنوان پرپوزال دانشجو منظور شود. تایید نهایی با شورای پژوهشی دانشکده می باشد. تغییرات کلی : چنانچه موضـوع پایان نامه بطـور اساسـی تغییر نماید ، الزم است پرپوزال جـدید تنظیـم و پس از تاییـد در گـروه تخصصـی، علت تغییر عنوان نیز در فرم مربوطه اعالم شود در اینصورت اگر تغییری در وضعیت اساتید راهنما و مشاور ایجاد نشود، فقط ابلاغیه جدید برای دانشجو صادر خواهد شد تایید نهایی با شورای پژوهشی دانشکده می باشد.

تغییر استاد راهنما و مشاور فقط در موارد خاص

با توجه به اینکه فرآیند صدور حکم برای استاد راهنما در پایان نامه های کارشناسی ارشد از مراحل متعددی عبور می کند و پس از صدور حکم، فرد مذکور به عنــوان هــدایت کننده پایان نامه از نظر دانشگاه شنــاخته می شود ، امکان واگذاری این مسئـــولیت به افراد دیگر اساسا” امــکان پذیــر نیست و در شرایط خــاص می بایست این جا بجایی با ارائه دالیل روشن و قابل دفاع به تایید شورای پژوهشی دانشکده برسد. لذا چنانچـه لازم باشد اساتید راهـنما یا مشاور تغییر نمایند چه در صورت تغییر عنوان پایان نامه و چه در صورت عدم تغییر آن می بایست انصراف کتبـی استاد راهنما یا مشـاور به تاییـد گروه رسیده و موافقت استاد راهنما یا مشاور جدید طـی فرم مربوطه از طـرف گروه اعالم ، تا نسبت به صدور احکام جدید اقدام شود. در صورتیکه به علت عدم دسترسی به استاد راهنمـا یا مشاور به عـلت مسافرت طولانی یا فرصت مطالعـاتی یا فـوت و … امکـان اخذ انصراف از استاد نباشد، به جـای انصـراف کتبـی می توان صورتجلسه گروه مبنی بر توضیح علت تغییر استاد راهنما یا مشاور و معرفی استاد جـدید را نیز مالک عمل قـرار داد. در صورت استفاده از استادان جدید ارسال احکام کارگزینی هیات علمی به همراه رزومه کامل تحصیلی، آموزشی و پژوهشی ایشان الزامی است .

افزایش سنوات تحصیلی

در صورت نیاز دانشجو به سنوات تحصیلی بیشتر از سقف مجاز در خصوص پایان نامه ، علت افزایش سنوات طی نامه ای با تایید استاد راهنما و مدیر گروه به حوزه پژوهشی اعلام شود. تایید نهایی با شورای پژوهشی دانشکده می باشد.

۵-اخذ کد و دریافت نامه کدینگ

پس از تصویب در شورای پژوهشی دانشکده ، پروپوزال های مربوطه جهت ثبت در سایت پایان نامه های دانشگاه آزاد واخذ کد به کارشناس پژوهش ارسال می گردد. درصورت خالی بودن ظرفیت اساتید کد پایان نامه برای دانشجو اخذ می گردد دانشجو می بایست جهت اطلاع از کد ودریافت نامه های کدینگ ۲ هفته پس از برگزاری شورای پژوهشی دانشکده به واحد پژوهش مراجعه نماید. توجه:دانشجو ۶ ماه پس ازتاریخ دریافت کد مجاز به دفاع می باشد.

۶-نگارش پایان نامه

پس از تأئید نهایی پرپوزالها در شورای پژوهشی دانشکده، اسامی دانشجویانی که پرپوزال آنها تصویب شده است به همراه کد پایان نامه آنها در برد تحصیالت تکمیلی اعلام می گردد. و احکام اساتید راهنما و مشاور صادر می گردد. پس ازاعلام اسامی دانشجویانی که پرپوزال آنها به تصویب نهایی رسیده است ،دانشجویان مذکور میتوانند با رعایت موارد ذکر شده در فایل شیوه نگارش پایان نامه اقدام به تألیف پایان نامه خود نمایند. مطالعه کامل فایل مذکور و تنظیم صفحات پایان نامه بر این اساس ضروری است.در صورت عدم رعایت موارد مطرح شده، مجلد پایان نامه از دانشجو تحویل گرفته نخواهد شد. لازم است پس از نگارش هر یک از فصول پایان نامه گزارش پیشرفت کار، جهت بررسی و تأییدبه استاد راهنما و مشاور تحویل داده شود. پس از پایان نگارش کلیه فصول پایان نامه، تحویل یک نسخه از پایان نامه تایپ شده جهت بررسی و اعلام نظر و رفع نواقص احتمالی به استاد راهنما و مشاور ضروری است. موارد خواسته شده در فرم تعهد اصالت پایان نامه و صورتجلسه دفاع مانند مشخصات دانشجو، عنوان پایان نامه و سایر موارد بایستی به صورت تایپ شده، قید گردند.

۷-اعلام آمادگی دفاع از پایان نامه و تعیین تاریخ دفاع

دانشجویان کارشناسی ارشد ۶ ماه پس از تاریخ تصویب پروپوزال در گروه تخصصی می توانند از پایان نامه خود دفاع نماینــد. توجه به این نکته ضروری است که دفاع دانشجو از پایان نامه قبل از موعد مقرر ۶ ماه ممنوع است. پس از تایید نهایی پایان نامه بوسیله استاد راهنما و مشاور و انجام اصالحات اولیه ، دانشجو می تواند با مراجعه به وب سایت واحد اقدام به دانلود فرم اعالم آمادگی دفاع فرم شماره ۷ از پایان نامه نماید. توجه : شرط لازم در خصوص دفاع از پایان نامه ،اعلام نمره کلیه واحدهای درسی دانشجویان ترم آخر و اقدام جهت اخذ و یا تمدید واحد پایان نامه می باشد. پس از تأئید و امضای استاد راهنما و مشاور در فرم اعالم آمادگی دفاع مبنی بر بلا مانع بودن برگزاری جلسه دفاعیه، دانشجو بایستی با مراجعه به مدیر گروه جهت انتخاب داور و با مراجعه به کارشناس پژوهش دانشکده جهت صدور ابلاغیه داور و دریافت فرم داوری پایان نامه اقدام نماید.

تعیین تاریخ دفاع

پس ازاعلام نظر داور ،مدیرگروه مبادرت به اعالم و تعیین تاریخ دفاع دانشجو می نماید که می بایست توسط کارشناس پژوهش دانشکده در جدول زمانبندی ثبت شود. توجه : در صورتیکه اساتید راهنما ، مشاور و یا داور عضو هیأت علمی واحد تهران غرب نیستند لازم است دانشجو پس از هماهنگی با ایشان ،تاریخی را که می توانند در واحد جهت شرکت در جلسه دفاعیه حضور داشته باشند به اطلاع مدیر گروه برساند. تاریخ فوق تنها پس از بررسی کارشناس پژوهش دانشکده جهت عدم تداخل با جلسات دفاعیه سایر گروهها رسمیت می یابد. دانشجو بایستی هنگام مراجعه به کارشناس پژوهش دانشکده جهت تأئید تاریخ دفاع ،یک نسخه CD حاوی محتوای پایان نامه خود را تحویل و فرم های لازم جهت شرکت در جلسه دفاعیه را از ایشان دریافت نماید.

توصیه های مهم در جلسه دفاع:

زمان شما برای ارائه مطالب خود فقط ۲۰ دقیقه است. توجه داشته باشید که در حدود ۲ الی ۳ دقیقه (حداکثر ۵ دقیقه) به لزوم انجام تحقیق و تاریخچه تحقیقات انجام شده قبلی در زمینه کار خود بپردازید (حداکثر ۳ اسلاید) و باقیمانده زمان را به توضیح در مورد روش کار خودتان و یافته‌هایتان بپردازید. نتیجه گیری و بحث در مورد یافته‌های شما مهمترین قسمت پایان نامه است که همگی مایل به شنیدن آن هستند. صفحه اول پاور پوینت، صفحه عنوان باشد و قبل از شروع جلسه در حال نمایش باشد تا حاضرین با عنوان، محقق، استاد راهنما و سایر مطالب سمینار بیشتر آشنا شوند. در صورتی که برای شما امکان دارد، بهتر است از رایانه خودتان استفاده کنید تا مشکلات عدم تطبیق فونت و نرم افزار برای شما پیش نیاید. در این حالت می‌توانید در متون فارسی از فونت‌های زیبایی که موجود است بجای فونت پیش‌فرض ویندوز استفاده کنید. در صورتی که امکان استفاده از رایانه خودتان میسر نیست، حتماً چند ساعت قبل این کنترل‌ها را با رایانه محل سمینار کنترل کنید. read more
آخرین مطالب