انواع مختلف روغن موتور

روغن موتور را در سه نوع مختلف می توان یافت که به ترتیب قدمت آورده شده اند:

  1. معدنی (Mineral)

  2. نیمه سنتتیک(Semi Synthetic-Sythetic Blend)

  3. تمام سنتتیک (Fully Synthetic)

در گذشته، فقط مدل روغن موتور معدنی وجود داشت. سپس در میانه جنگ جهانی دوم، نازی ها برای این که بتوانند هواپیماهای خود را در هوای سرد بهتر نگهداری و استفاده کنند، دست به تولید روغن موتور سنتتیک زدند. روغن موتور سنتتیک در اصل همان روغن موتور معدنی است که در آزمایشگاه بر روی آن ها عملیات دقیق تر پالایش انجام می شود تا تمام مولکول های آن تقریباً هم‌اندازه باشند. از مزایای روغن موتور سنتتیک می توان به عملکرد بهتر در هوای سرد و در دماهای کاری بالا اشاره کرد. همین طور یکنواخت بودن اندازه مولکول های روغن سنتتیک نسبت به روغن معدنی موجب افزایش استحکام فیلم روغن شده و از خود مقاومت بیشتری نسبت به سایش نشان می دهد.

نوع سوم روغن موتور (نیمه سنتتیک) در اصل، ترکیبی از دو نوع دیگر است. میزان اختلاط این دو نوع را معمولاً شرکت های تولیدکننده در دسترس عموم قرار نمی دهند، اما تخمین زده می شود که در این نوع روغن موتور از ۱۵% روغن سنتتیک استفاده شده است و قسمت باقی‌مانده را روغن معدنی و افزودنی های روغن تشکیل می دهند که در ادامه به آنها می پردازیم.

استانداردهای جهانی روغن موتور

مهم ترین استاندارد یک روغن موتور، استاندارد انجمن نفت آمریکا(API)  است که ۷۰ سال قدمت دارد. نحوه نام گذاری این استاندارد به این صورت است که در کنار عبارت API یک عبارت دو حرفی و یا دو عبارت دو حرفی در کنار هم ذکر می شود. به طور مثال، API SN  یا  API SL/CF. در این عبارت، حرف C نماد خودروهای دیزلی و حرف S نماد خودروهای بنزینی است، بنابراین در مثال ذکر شده، اگر برای خودروی بنزینی به دنبال روغن می گردید، قسمت “CF” در مثال بالا برای شما مهم نیست و باید به قسمت “SL”  توجه کنید.

چیدمان استاندارد خودروهای بنزینی در API به این صورت است که حرفی که پس از حرف “S” می آید به ترتیب از قدیمی ترین(A)  تا جدیدترین استاندارد که با حرف “N” نشان داده می شود مرتب می شوند. البته در سال های اخیر استاندارد جدیدتر API SP  نیز معرفی شده است که هنوز شرکت های تولیدکننده، روغن موتوری با این استاندارد ارائه نکرده اند.

استاندارد مهم بعدی، استاندارد اتحادیه خودروسازان اروپاست (European Automobile Manufacturers Association) که استانداردهای موتورهای بنزینی آن شامل این موارد است:

•          ACEA A1/B1

•          ACEA A3/B3

•          ACEA A3/B4

•          ACEA A5/B5

•          ACEA C1-5

 

برخی از شرکت های خودروسازی همانند مرسدس بنز، فولکس واگن، رنو، پژو – سیتروئن و جنرال موتورز استانداردها و تاییدیه جداگانه هم دارند که برای محصولات خود در نظر میگیرند.

در مبحث استانداردها برای انتخاب روغن موتور صحیح برای خودروی خود باید به قسمت مربوطه در دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کرد و اگر سازنده خودرو در آن بخش، استانداردی را برای روغن موتور خودرو ذکر کرده است، باید حتماً از روغن موتوری در آن خودرو استفاده کرد که دارای آن استاندارد باشد و یا استاندارد بالاتری داشته باشد.

افزودنی های روغن موتور

در روغن موتور به منظور بهبود رفتار و خواص روغن در شرایط کاری افزودنی هایی اضافه می شوند:

• افزودنی های آنتی اکسیدان: باعث مقاومت روغن موتور در مقابل اکسید شدن و در نتیجه آن، جلوگیری از اسیدی شدن روغن موتور می شوند .(Antioxidants)

• افزودنی های ضد خوردگی و زنگ زدگی (corrosion Inhibitors)

• بهبود دهنده های گرانروی برای روغن موتورهای چنددرجه‌ای(viscosity Modifier)

• افزودنی های کاهش دهنده سایش (Anti-wear)

• افزودنی های حل کننده جرم های (Detergents)

• افزودنی های معلق نگهدارنده جرم (Dispersants)

• افزودنی های  مانع از تشکیل حباب در روغن (Anti-foaming)

یکی از عوامل مهم تعیین عمر کاری روغن موتور، عمر مفید افزودنی های آن روغن است.

ما در تاپیک کالا روغن های با کیفیت و اصل مناسب خودرویتان را به شما ارائه خواهیم داد.